کد خبر:3261
پ
farhang-m2

فرهنگ ایرانی پیش از اسلام

فرهنگ ایرانی پیش از اسلام و تأثر آن در تمدن اسلامی و ادب عربی مهمترین موضوعی است که در کتاب فرهنگ ایرانی پیش از اسلام به آن پرداخته شده است

میراث مکتوب – فرهنگ ایرانی پیش از اسلام و تأثر آن در تمدن اسلامی و ادب عربی مهمترین موضوعی است که در کتاب فرهنگ ایرانی پیش از اسلام به آن پرداخته شده است.
این کتاب نگارش دکتر محمد محمدی ملایری، پایه ‌گذار کرسی ادبیات فارسی در دانشگاه آمریکایی بیروت و استاد دانشگاه‌های لبنان و تهران است و از معدود آثاری است که در کنار پژوهش شش مجلدی ایشان با نام کلی تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به عصر اسلامی به تأثیر فرهنگ و زبان عهد ساسانی و پس از آن بر تاریخ سیاسی و اجتماعی و فرهنگی اعراب مسلمان اختصاص یافته و از ارج این تأثیر غافل نمانده است.
فرهنگ ایرانی که از یک مقدمه و یازده گفتار تشکیل شده است و مشتمل بر عناوین فراگیر آثار فرهنگی ایران و سرگذشت آن در حمله‌ اعراب، تأثیر تشکیلات اداری ساسانیان در دولت خلفا، دبیران ایرانی پیش از اسلام و پس از آن، نهضت علمی عصر عباسی و ترجمه‌ آثار ایرانی، چند کتاب تاریخی که از پهلوی به عربی ترجمه شدند، قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی در ادبیات عربی است. در این اثر همچنین اندیشه‌های فلسفی و علمی ایران از دوران انوشیروان تا قرن‌های نخستین اسلامی، جندی شاپور، مرکز پزشکی ایران پیش از اسلام و قرن‌های نخستین اسلامی، حکمت عملی و اخلاق در ایران و اسلام، کتاب‌هایی که در موضوع ادب به زبان عربی تألیف شده‌اند، آیین نگارش فارسی و نثر فنی و عربی و … از دیگر موضوعاتی است به آن پرداخته شده است.
کتاب فرهنگ ایرانی پیش از اسلام تالیف دکتر محمد محمدی ملایری به قیمت ۶۵۰۰۰ ریال از سوی انتشارات توس به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612