کد خبر:7083
پ
honareslami_0

فرهنگ، هنر و معماری اسلامی در منطقۀ شامات

کتاب ظهور هنر اسلامی در منطقۀ شامات شرح حال یافته های باستان شناسی و معماری در دوران صدر اسلام است.

میراث مکتوب – کتاب ظهور هنر اسلامی در منطقۀ شامات شرح حال یافته های باستان شناسی و معماری در دوران صدر اسلام است. این کتاب تألیف محمد الاسد، غازی بیشه، اینا کربرگ، لارا طعمه و فوزی زیادین با ترجمه علی محمد طرفداری و مهرشاد عباسی به چاپ رسیده است.

کتاب حاضر، ترجمه یکی از پانزده کتاب مجموعه  موزه بدون مرز با موضوع کلی هنر اسلامی در حوزه مدیترانه است که برپایۀ یافته های باستان شناسی و معماری، طلوع و ظهور هنر و معماری و تمدن اسلامی در دوران صدر اسلام و در سرزمین های باستانی و غنی منطقه شامات را شرح و بازگو می کند و مؤلفان آن براساس مستندات معماری و باستان شناسی، روند گزینش تدریجی و آگاهانه اسلام توسط مردمان این مناطق، و شکل گیری جامعه و قلمرو فرهنگ، هنر و معماری نوین اسلامی را به تصویر می کشند.

این کتاب در میان تحقیقات باستان شناسی انجام شده در ایران نظیر چندانی ندارد و می توان آن را برای بررسی های باستان شناسی تحولات دوران صدر اسلام در ایران –  که جای آن در تحقیقات باستان شناسی ما وسیعاً خالی مانده است – الگو قرار داد.

کتاب ظهور هنر اسلامی در منطقۀ شامات در سه فصل نخست خود در رابطه با هنر اسلامی در حوزۀ  دریای مدیترانه، مقدمه ای تاریخی درباره هنر و ظهور هنر اسلامی در حکومت امویان را بررسی می کند و زوایای مختلف آن را مورد موشکافی قرار می دهد.

نویسنده همچنین در فصل های بعدی کتاب پنج خط سیری حکومت امویان شامل نظام اداری امویان، امویان و اتباع مسیحی آنها، مفهوم تصویرگری بیزانسی و اموی، اقامتگاه های باشکوه، سبک زندگی اغنیا و سرگرمی های خلیفه، شهر دکاپولیس در دورۀ امویان، مسکوکات صدر اسلام، اردوگاه های لژیونری رومی و طراحی شهری و غیره را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.

الاسد، محمد، ظهور هنر اسلامی در منطقۀ شامات، مترجم: علی محمد طرفداری، تهران، سروش 292 صفحه، ، شمارگان: 500 نسخه، قطع: وزیری، بها: ۱۷۰۰۰۰ ریال، 1394.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612