کد خبر:7081
پ
tarikhgozide

تاریخ گزیده به تصحیح استاد محمد روشن

تاریخ گزیده به تصحیح استاد محمد روشن از سوی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشاریزدی منتشر شد.

میراث مکتوب – تاریخ گزیده کتابی تاریخی نوشتۀ حمدالله مستوفی است. این کتاب دربردارندۀ تاریخ عمومی جهان از آغاز آفرینش تا زمان نوشتن آن است که در سال ۷۳۰ به نام غیاث الدین محمد، پسر خواجه رشیدالدین فضل‌الله تألیف شده است. تاریخ گزیده با نثر روان نوشته شده و برخلاف اکثر کتاب های تاریخی زبان عامیانه دارد و از این رو دارای اهمیت خاصی در میان آثار تاریخی است.

 

اهمیت تاریخ گزیده در اطلاعات آن از تاریخ دوران نویسنده (دورۀ مغول) است. در این کتاب نام افراد و شعرای همدوران نویسنده که بیشتر نامشان در تذکره‌ها نیست، یاد شده است.

تاریخ گزیده مشتمل است بر مقدمه، فاتحه، شش باب و خاتمه.

در فاتحه به آفرینش عالم پرداخته شده است. بابهای بعدی هریک شامل چند فصل است؛ دربارۀ پیامبران اولوالعزم، برخی از حکیمان و فلاسفه، پادشاهان ایرانی پیش از اسلام، ظهور حضرت محمد (ص) و آغاز اسلام تا پایان حکومت عباسیان، تاریخ ایران از صفاریان تا اواخر سلطنت سلطان ابوسعید بهادر (سال های ۷۱۶ـ۷۳۶)، ائمه و بزرگان اهل سنت، و تاریخ و جغرافیای شهر قزوین.

باب ششم در واقع تلخیص کتاب التدوین فی تاریخ قزوین تألیف امام رافعی است و مطالبی نیز به آن افزوده شده است.

در خاتمه مؤلف، همانند خواجه رشیدالدین فضل اللّه در جامع التواریخ، شجره انساب پیامبران و ائمه و پادشاهان و حکما را ذکر کرده است.

این اثر به تازگی به تصحیح استاد محمد روشن راهی بازار نشر شده است. مصحح در این کتاب از هشت نسخۀ خطی برای تصحیح استفاده کرده است.  

حمدالله مستوفی، تاریخ گزیده (دوجلدی)، تصحیح: محمد روشن، تهران، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی، 1046 صفحه، شمارگان: 500 نسخه، بها: 540000 ریال، 1394.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612