کد خبر:35344
پ
رودرا گائوراو

علاقه‌مند به برگزاری کنگره معرفی شاعران کلاسیک ایران به میزبانی هند هستیم

رودرا گائوراو شرست، سفیر جمهوری هند در ایران از علاقه‌مندی سفارت هند برای برگزاری کنگره‌ای مشترک به میزبانی این کشور در معرفی ابعاد مختلف شعر ادیبان ایرانی خبر داد.

میراث مکتوب- رودرا گائوراو شرست در گفت‌وگویی با قدردانی از اقدام فرهنگستان زبان و ادب فارسی در برگزاری سلسله نشست‌هایی درباره شاعران فارسی‌سرای هندی عنوان کرد: برگزاری همایش «غالب دهلوی؛ پاسدار زبان فارسی» اقدامی ارزشمند و قابل تحسین بود. غالب دهلوی به همان اندازه که مورد علاقه و تحسین عالمان و منتقدان ادبی هند است، محبوب مردم عادی هند است و اغلب از معروف ترین اشعار او به عنوان عبارات رایج محاوره‌ای در موقعیت های خاص استفاده می‌کنند.

سفیر جمهوری هند با اشاره به اینکه یک مرکز فرهنگی زیر نظر سفارت این کشور در تهران فعالیت می‌کند، بیان کرد: این مرکز تلاش دارد مردم هند را با ادبیات فارسی هرچه بیشتر آشنا و نیز شاعران ایرانی را که برای هند شعر سروده‌اند به مردم دو کشور معرفی کند. این اقدام را با برگزاری کنگره‌ها و نیز چاپ کتاب‌هایی با درج اشعار و ترجمه آنها انجام می‌دهیم.

وی با اذعان بر اینکه اشعار شاعران معاصر همچون اخوان و سهراب سپهری به اندازه اشعار سعدی حافظ و مولانا در هند شناخته شده و مورد اقبال عامه مردم نیستند، افزود: در عین حال مردم هند علاقه زیادی به شاعران کلاسیک به‌ویژه حافظ، مولانا، سعدی و فردوسی دارند.

سفیر جمهوری هند با اشاره به اینکه شاعران سبک هندی نشان‌دهنده قرابت فرهنگی دو کشور هستند بر ضرورت برگزاری هرچه بیشتر نشست‌ها و محافل ادبی مشترک در معرفی شاعران کلاسیک و معاصر ایرانی و هندی تاکید کرد  و گفت: از برگزاری یک کنگره مشترک برای معرفی شاعران ایرانی به میزبانی هند استقبال می‌کنیم.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612