کد خبر:1793
پ
shamejame-b-m-1

شمع جمع؛ ارج‌نامه‌ای برای استاد محمدعلی مهدوی‌راد

شمع جمع؛ ارج‌نامه استاد محمدعلی مهدوی‌راد در دو بخش تدوین شده است؛ بخش نخست شامل مقالات تقدیم شده به استاد است که هر یک به قلم شاگردان و همراهان ایشان تألیف شده است

میراث مکتوب – شمع جمع؛ ارج‌نامه استاد محمدعلی مهدوی‌راد» به کوشش مؤسسۀ خانه کتاب در ۵۲۰ صفحه نگارش شد.
شمع جمع؛ ارج‌نامه استاد محمدعلی مهدوی‌راد در دو بخش تدوین شده است؛ بخش نخست شامل مقالات تقدیم شده به استاد است که هر یک به قلم شاگردان و همراهان ایشان تألیف شده است.
در بخش از نگاه همراهان و همدلان مقالاتی با عناوین «سیری در سیر نگارشهای علوم قرآنی» اثر رضا بابایی، «گونه شناسی و زیبایی شناسی هماهنگی های واژگان در قرآن» تألیف دکتر حسن خرقانی، «آیین فرزانگی؛ فضیلت و نجابت» و «نقد دیدگاه عسّال در تناقض نمایی احادیث تفویض با ادله عقلی و نقلی» اثر دکتر علی راد، «حرفی از آن هزاران» تألیف دکتر محمد ابراهیم روشن ضمیر و «یاد یادها» و «آفاق تفسیر از افق تحقیق» هر دو به تدوین محمدعلی سلطانی آمده است.
«نگاهی به پیشینۀ علوم اسلامی در آینۀ فهرستهای امامیه» اثر روح الله شهیدی، دو مقالۀ «استاد مهدوی راد» و «نقش فاطمه زهرا (س) در تحولات سیاسی و اجتماعی تاریخ اسلام پس از پیامبر (ص)» تألیف دکتر فهیمه فرهمندپور و «مرد طلب، خردورزی و اخلاق» اثر محمدهادی فقهی زاده از دیگر مقالاتی است که در ارج نامۀ استاد محمدعلی مهدوی راد گردآوری شده است.
پنج مقالۀ پایانی شمع جمع؛ نیز به مقالاتی با عناوین «نگاه عمیق» و مقالۀ «راهبرد فرهنگی اجتماعی مهار نفاق از دیدگاه قرآن کریم» اثر محمد میرزایی، «استادی برای همۀ زندگی» و «آغاز اسناد از دیدگاه خاورشناسان» تألیف (زهرا) شادی نفیسی اختصاص دارد.
در پایان بخش نخست این ارج نامه نیز با عنوان «زمزمه محبت»؛ برخی ویژگیهای اخلاقی استاد مهدوی راد به کوشش محسن نورانی مرور شده است.
بخش دوم این اثر شماری از مقالات و مصاحبه های استاد در موضوعاتی چون لزوم حکومت اسلام، شاخصه های اسلام اموی بنیادها و آموزه ها است که ضمن تنوع موضوعی، بیانگر دیدگاه های استاد در مسائل اسلامی هستند.
«توسعه فرهنگ قرآن» و «حدیث پژوهی» نیز موضوع دو گفتگویی است که به کوشش حسین خجسته رحیمی با استاد محمدعلی مهدوی راد صورت گرفته است.
این بخش با مطلب «اصالت تاریخی حدیث» تنظیم و تحقیق محمد الهی خراسانی پایان می یابد.
پایان بخش کتاب نیز نمایه شامل آیات و احادیث و روایات است و تعدادی عکس نیز در انتهای کتاب از استاد آمده است.
در مقدمه نخست کتاب که به قلم علی اوجبی، معاون فرهنگی خانۀ کتاب نگارش شده، آمده است: «اینک مفتخریم که پس از اساتید برجسته ای چون استاد عبدالحسین حائری و دکتر علی شریعتمداری، این توفیق نصیبمان شد تا لختی خوشه چین خرمن علم و معرفت استاد محمدعلی مهدوی راد باشیم و به قدر بضاعت اندک خویش تلاشهای علمی ارزشمند وی را ارج نهیم. استاد فرهیخته ای که در عین آراستگی به فضایل و مکارم اخلاقی، تواضع و فروتنی در برابر دانشی مردان، عمر خویش را در راه اعتلای فرهنگی دینی – قرانی مصروف داشته و با نگارش آثار متعدد و تربیت شاگردان بی شمار، خود را به عنوان یکی از چهره های شاخص این حوزه معرفی کرده و با انتشار ماهنامه وزین آینه پژوهش گامهای جدی در حوزه نقد و نقد نویسی برداشته است».
مقدمه دوم را علی راد و آخرین مقدمه را استاد مهدوی راد نگاشته است. همچنین زندگی نامه خودنوشت وی نیز قبل از آغاز مقالات آمده است.
شمع جمع؛ ارج‌نامه استاد محمدعلی مهدوی‌راد» به کوشش علی‌راد در ۵۲۰ صفحه و به شمارگان ۷۵۰ نسخه از سوی مؤسسه خانۀ کتاب منتشر شده و به قیمت ۱۵۵۰۰۰ ریال به بازار نشر عرضه شده است.
یادآور می شود مراسم نکوداشت استاد محمدعلی مهدوی راد روز سه شنبه، هشتم اسفند ماه سال جاری در سرای اهل قلم خانۀ کتاب برگزار شد.
معرفی کتاب از سیده معصومه کلانکی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612