کد خبر:32442
پ
۸۶۷۴۵۳۵-۲

شمارۀ جدید «پژوهش‌های زبانی‌ ـ ادبی قفقاز و کاسپین»

مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی با همکاری دانشکدۀ شرق‌شناسی دانشگاه روسی ـ ارمنی (اسلاونی) کشور ارمنستان، هشتمین شمارۀ دو‌فصلنامۀ تخصصی پژوهش‌های زبانی‌ ـ ادبی قفقاز و کاسپین را منتشر کرد.

میراث مکتوب- مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی با همکاری دانشکدۀ شرق‌شناسی دانشگاه روسی ـ ارمنی (اسلاونی) کشور ارمنستان، هشتمین شمارۀ دو‌فصلنامۀ تخصصی پژوهش‌های زبانی‌ ـ ادبی قفقاز و کاسپین را منتشر کرد.

نشریۀ پژوهش‌های زبانی ـ ادبی قفقاز و کاسپین به چاپ مقالات مرتبط با زبان‌ها و گویش‌های کرانۀ کاسپین و منطقۀ قفقاز، و یا پژوهش‌های ادبی این گستره که صبغۀ زبان‌شناختی داشته باشند، اختصاص یافته‌‌است. هدف از تأسیس این دوفصلنامه که به سه زبان فارسی، روسی و انگلیسی منتشر می‌شود آشنایی پژوهشگران و محافل دانشگاهی ایرانی با تحقیقات انجام شده در کشورهای پساشوروی و بالعکس است.

این مجله به مطالعۀ پیوندهای زبانی و ادبی کشورهای قفقاز و مناطق جنوب و جنوب غربی دریای کاسپین اختصاص یافته‌‌است. البته گسترۀ پژوهشی آن، محدود به حوضۀ آبریز دریای کاسپین نخواهد بود؛ چه، بر پایۀ قوانین زبان‌شناسی زبان‌های ایرانی، حوزۀ مطالعاتی دریای کاسپین، گسترۀ وسیعی از آذربایجان، طوالش، گیلان و گرگان تا سمنان را دربر‌می‌گیرد؛ به همین سبب، کل این خطّه و تمامی جمهوری‌های قفقاز شمالی و جنوبی و مناطق شمال غرب ایران، در محدودۀ مطالعات این فصلنامه قرار می‌گیرد. بنابراین همۀ مقالاتی که با رویکرد زبان‌شناختی نوشته شده‌ باشند – اعمّ از مطالعات زبان و گویش، پژوهش‌های لغوی، فولکلور، جاینام‌شناسی و غیره- برای چاپ در این مجله مناسب خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند مقالات این شماره را که عناوین آن در ذیل می‌آید از طریق وبگاه نشریه (http://caucas.cgie.org.ir) بارگیری کنند:

سرسخن: هفتادمین زاد‌روز استاد گارنیک آساطوریان: امیر ضیغمی

واژه‌های فراموش‌شدۀ فارسی (١): آشوغ، ربوخه، سماروغ، گیهان: گارنیک آساطوریان

ده‌نمکی: گونه‌ای نویافته از کومشی: حبیب برجیان

نگاهی به کارکردهای دو تکواژ معرفه‌ساز و حسرت در زبان تاتی خلخال: جهاندوست سبزعلیپور

طرحی از دستور گیلکی قدیم بر اساس دیوان شرفشاه دولائی: بابک شریف

یادبود

نگاهی به مقالۀ «دهخدا در میان بختیاری‌ها» (با یاد و خاطرۀ دکتر مظفّر بختیار): امیر ضیغمی

مقالۀ روسی

‏ О языке езидских религиозных текстов Виктория Аракелова

پژوهش‌های زبانی‌ ـ ادبی قفقاز و کاسپین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612