کد خبر:3985
پ
dr-abedi-m-1

شرح جامی بر بیتی عرفانی از امیرخسرو دهلوی

«شرح جامی بر بیتی عرفانی از امیرخسرو دهلوی» عنوان مقاله ای نگاشتۀ دکتر محمود عابدی است در شماره پانزدهم مجلۀ علمی – پژوهشی مطالعات عرفانی منتشر شده است.

میراث مکتوب – «شرح جامی بر بیتی عرفانی از امیرخسرو دهلوی» عنوان مقاله ای نگاشتۀ دکتر محمود عابدی است در شماره پانزدهم مجلۀ علمی – پژوهشی مطالعات عرفانی منتشر شده است.

در چکیده این مقاله آمده است:
امیرخسرو دهلوی، بیتی دارد که در حد خود معروف است:
ز دریای شهادت چون نهنگ لا برآرد سر
تیمم فرض گردد نوح را در روز طوفانش
مادۀ اصلی این بیت و مایۀ ذهنی امیرخسرو در گفتن آن «لا»ی شهادت است که پیش از او سنایی و دیگران نیز با آن مضامین تازه ای ساخته اند و بی گمان امیرخسرو از آن ها آگاهی داشته است.
بعد از امیرخسرو، بعضی از صوفیان و شاعران بر این بیت شرحهایی نوشته اند که از جملۀ آن ها، نورالدین عبدالرحمن جامی، شاعر معروف قرن نهم است، که آن را با اندیشه های وحدت وجودی محیی الدین ابن عربی پیوند داده است، و به نظر می رسد که وی پس از دیدن شرح محمد اسیری لاهیجی، آن را نوشته باشد. در این مقاله، با اشاره به پیشینۀ اندیشۀ امیرخسرو، متن مصحح شرح جامی نیز عرضه شده است.

متن کامل این مقاله را با کلیک بر روی گزینه دریافت فایل مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612