کد خبر:35107
پ
IMG_20231009_190510_477-716×1024-2

شب وحشی بافقی برگزار می‌شود

هفتصد و یکمین شب از شب‌های بخارا به بزرگداشت کمال‌الدین محمد وحشی بافقی اختصاص دارد.

میراث مکتوب- هفتصد و یکمین شب از شب‌های بخارا به بزرگداشت کمال‌الدین محمد وحشی بافقی اختصاص دارد. این نشست در ساعت پنج بعدازظهر سه‌شنبه هجدهم مهر ماه ۱۴۰۲ با سخنرانی اصغر دادبه، سعید میرمحمدصادق، حسین مسرت، محمدرضا ابویی، عبدالرضا مدرس‌زاده، پیام شمس‌الدینی و علی دهباشی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

مولانا کمال‌الدّین محمّد متخلص به وحشی بافقی یکی از شاعران نامدار سدهٔ دهم است که در سال ۹۳۹ هجری قمری در شهر بافق از توابع یزد چشم به جهان گشود. دوران زندگی او با پادشاهی شاه طهماسب صفوی و شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده هم‌زمان بود. وی تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش سپری نمود. وحشی بافقی در جوانی به یزد رفت و از دانشمندان و سخنگویان آن شهر کسب فیض کرد و پس از چند سال به کاشان عزیمت نمود و شغل مکتب‌داری را برگزید. وی پس از روزگاری اقامت در کاشان و سفر به بندر هرمز و هندوستان، در اواسط عمر به یزد بازگشت و تا پایان عمر در آن دیار اقامت داشت.
چندین شاعر از جمله قاسم بیک قسمی،رامی اردوبادی،ظهور ترشیزی،تقی الدّین اوحدی و عرشی به شاگردی او نازان هستند و خود به شاگردی شرف الدین علی بافقی.سرانجام مرغ روح این دلسوخته وادی عشق به حقیقت که سوز درونش از تک تک ابیاتش هویداست، بر اثر تب سوزانی در سال ۹۹۱ قمری در ۵۲ سالگی از کالبد تن رها شد و پیکرش در محلۀ پیر برج یزد، روبروی شاهزاده فاضل به خاک سپرده شد.
آثاری همچون: دیوان اشعار در ۹۰۰۰ بیت، مثنوی پر سوز و گداز فرهاد و شیرین، مثنوی عرفانی اخلاقی ناظر و منظور و مثنوی عرفانی خلد برین و یک نامۀ سوزناک از وی برجای مانده است.

شب وحشی بافقی در ساعت پنج بعدازظهر سه‌شنبه هجدهم مهرماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، چهارراه ورشو، تالار فردوسی برگزار می‌شود.

شب وحشی بافقی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612