کد خبر:29725
پ
شاهنامه و فرهنگ ایران

«شاهنامه و فرهنگ ایران» در مجموعه مقالات خالقی مطلق

کتاب «شاهنامه و فرهنگ ایران» اثر جلال خالقی مطلق با ترجمه فرهاد اصلانی و معصومه پورتقی منتشر شد.

میراث مکتوب- کتاب «شاهنامه و فرهنگ ایران» اثر جلال خالقی مطلق با ترجمه فرهاد اصلانی و معصومه پورتقی از سوی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همکاری انتشارات سخن منتشر شد.

کتاب حاضر ترجمه مجموعه مقالات استاد جلال خالقی مطلق در دانشنامه ایرانیکا چاپ نیویورک به سرویراستاری استاد احسان یارشاطر است که شامل ۶۵ مدخل بوده و به لحاظ موضوعی طیف وسیعی از موضوعات مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران زمین را در برمی‌گیرد.

بخش مهمی از این مقالات، مربوط به حوزه شاهنامه‌پژوهی است. به طور دقیق تر ۴۳ مقاله مرتبط با شاهنامه و ۲۲ مقاله درباره سایر موضوعات ایران‌شناسی از قبیل تاریخ و ادبیات و فرهنگ ایران است. به همین دلیل مجموعه مقالات در این کتاب به دو بخش تقسیم شده است: بخش نخست شامل مقالات مرتبط با شاهنامه و بخش دوم مقالاتی درباره فرهنگ ایران.

جلال خالقی مطلق، ادیب، پژوهشگر و شاهنامه‌پژوه ایرانی است. تولد او در ۲۰ شهریور ۱۳۱۶ در تهران بود. تحصیلات دبیرستانی را در تهران انجام داد. دوره‌های تحصیلات دانشگاهی را در آلمان گذراند و در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰) از دانشگاه کلن در رشته‌های شرق‌شناسی، مردم‌شناسی و تاریخ قدیم درجه دکتری گرفت. از سال ۱۳۵۰ (۱۹۷۱) در بخش مطالعات ایرانی در دانشگاه هامبورگ مشغول به تدریس زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ ایران بوده‌است. خالقی مطلق از آغاز دهه ۱۳۵۰ ضمن اقامت و تدریس در کشور آلمان، پژوهش درباره تاریخ ایران به ویژه با تمرکز بر شاهنامه را انجام داد و در این رابطه کتاب‌ها و مقالات بسیاری را به نگارش درآورد.

کتاب «شاهنامه و فرهنگ ایران» اثر جلال خالقی مطلق با ترجمه فرهاد اصلانی و معصومه پورتقی در ۳۳۲ صفحه به بهای ۳۳۰ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612