کد خبر:20919
پ
Tasnifat-Tosi-1

سه رساله از تصنیفات خواجه نصیرالدین طوسی

خواجه نصیرالدین طوسی (597 – 672 ق) از بزرگترین دانشمندان و فیلسوفان دورۀ اسلامی است و آثار و نگاشته های او از اثرگذارترین تألیفات در زمینه های علمی، فلسفی و کلامی به شمار می رود.

میراث مکتوب – خواجه نصیرالدین طوسی (597 – 672 ق) از بزرگترین دانشمندان و فیلسوفان دورۀ اسلامی است و آثار و نگاشته های او از اثرگذارترین تألیفات در زمینه های علمی، فلسفی و کلامی به شمار می رود.

طوسی در سالهای زندگی در میان اسماعیلیان نزاری رسائل و مصنفاتی را به رشتۀ تحریر درآورده است که از میان آنها علاوه بر رسالۀ سیر و سلوک، سه رسالۀ تولا و تبرا، مطلوب المؤمنین و آغاز و انجام قابل ذکر می باشد. این سه رساله که در این مجموعه فراهم آمده است به موضوع کلام و معادشناسی از نگاه اسماعیلیان می پردازد.

در دیباچۀ این رسائل نام طوسی به عنوان مؤلف ثبت و مضاف بر آن قرائن تاریخی، سبک تحریر و شباهت نکات ذکرشده در این متون مؤید صحت انتساب آنها می باشد. در حالی که تولا و تبرا و مطلوب المؤمنین تاکنون به دلایلی ناشناخته مانده اند، آغاز و انجام که مفصل ترین آنهاست در ادبیات شیعی رساله ای شناخته شده و مشهور است.

از تولا و تبرا تنها یک نسخۀ خطی و از مطلوب المؤمنین و آغاز و انجام نسخ خطی فراوانی در دسترس است.

چاپ نخستین این سه رساله برای اولین بار همراه با متن انتقادی ، گزارش نسخه بدلها و ترجمۀ مستند در سال 2010 میلادی به منظور آشنایی دانشجویان و پژوهشگران به زبان انگلیسی منتشر گردید. مخاطب چاپ حاضر خوانندگان و پژوهشگران آشنا به زبان فارسی است و به این منظور پاره ای از پانوشت های ترجمۀ انگلیسی به متن فارسی منتقل، پانوشت های غیر ضروری حذف، مقدمۀ انگلیسی به همان شکل نخستین باقی مانده و مقدمۀ فارسی با تجدید نظر ارائه گردیده است.

سه رساله از تصنیفات خواجه نصیرالدین طوسی (متن فارسی و ترجمۀ انگلیسی تولا و تبرا، مطلوب المؤمنین و آغاز و انجام)، تصحیح و ترجمه: سید جلال حسینی بدخشانی، تهران، مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب با همکاری مؤسسۀ مطالعات اسماعیلی لندن، سی و چهار، 84، 129 صفحه، قطع: وزیری، بها با جلد شومیز: 290000 ریال، بها با جلد سخت: 390000 ریال، 1397. 

علاقه مندان برای تهیۀ آثار ، منشورات و مجلات مرکز (آینه میراث، گزارش میراث و میراث علمی) می توانند با شمارۀ 66490612 (داخلی 105 یا 117 آقایان مجید یکتا و رسول اسلامی) یا دورنگار 66957889 واحد توزیع و فروش یا رایانامۀforooshemiras@gmail.com   یا order@mirasmaktoob.ir  تماس برقرار کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612