کد خبر:3905
پ
sherfarsi-m

سرگذشت شعر فارسی از قرن ششم تا نهم هجری

کتاب شعر فارسی از قرن ششم تا نهم هجری، تألیف ناصر نیکوبخت از سوی نشر سمت منتشر شد

میراث مکتوب – کتاب شعر فارسی از قرن ششم تا نهم هجری، تألیف ناصر نیکوبخت از سوی نشر سمت منتشر شد.

در جلد اول کتاب شعر فارسی از قرن ششم تا نهم هجری ضمن تبیین پیدایش اولین نمونه‌های شعر فارسی، به معرفی برجسته‌ترین شاعران پارسی‌‌گوی تا نیمه‌های قرن ششم و گزینشی از اشعار آنان براساس نوع ادبی حماسی، غنایی و تعلیمی پرداخته شده است و در جلد دوم این اثر کوشش شده ادامه سیر شعر فارسی بر اساس تفکیک مکتب ادبی شاعران (سبک شعری دوره) و سیر تاریخ پیدایش آثار شعری، تحت عنوان شعر فارسی از قرن ششم تا نهم هجری تحقیق شود.

معرفی شاعران برجسته و گزیده ‌ای از اشعار آنان، توجه به زندگی، تاریخ سیاسی و اجتماعی شاعران و سبک آثار، اجتناب از توضیحات زاید از ویژگی‌های این اثر است.

همچنین در تدوین این اثر از دیوان شاعران، تذکره‌ها، کتابهای تاریخ ادبیات و پاره‌ای منابع مرتبط با موضوع استفاده شده و در کتابنامه فقط به منابعی اشاره شده که به گونه‌ای از آنها نقل قول مستقیم شده است و در پانوشت معرفی شده‌اند.

تألیف و چاپ متون درسی برای آموزش دانشجویان غیرفارسی‌زبان رشته زبان و ادبیات فارسی، یکی از مهم‌ترین نیازهای دانشگاهها و مراکز علمی و آموزشی است که بدین مهم اشتغال دارند. از این رو، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) و مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس با همکاری انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی، تألیف کتاب‌هایی را برای تدریس در این مراکز در دستور کار خود قرار داده‌اند. کتاب حاضر یکی از مجموعه متون درسی مذکور است که با همکاری نهادها و مراکز مورد اشاره و مشورت و نظارت شورای علمی بین‌الملل «سمت» تهیه شده است.

کتاب شعر فارسی از قرن ششم تا نهم هجریتالیف ناصر نیکوبخت در قطع وزیری، ۱۴۶ صفحه به بهای ۳۰۰۰۰ ریال از سوی نشر سمت به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612