کد خبر:33988
پ
۴۶۳۶

زندگی اقتصادی زنان در اواخر دوره قاجار

نشست از خانه تا دفترخانه با عنوان «زندگی اقتصادی زنان در اواخر دوره قاجار» بر اساس دفتر شرعیات امام جمعه خویی به همت انجمن زنان پژوهشگر تاریخ برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- نشست از خانه تا دفترخانه با عنوان «زندگی اقتصادی زنان در اواخر دوره قاجار» بر اساس دفتر شرعیات امام جمعه خویی به همت انجمن زنان پژوهشگر تاریخ دوشنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. در این نشست دکتر سوسن اصیلی، رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران سخنرانی می‌کند.

زن در دوره قاجار، از ویژگی‌های خاصی برخوردار بوده است. مراقبت از کودکان از جمله وظایف مهم زنان بود، زنان در عهد قاجاریه، خواه از طریق تولید برای خانواده و خواه تولید برای امرار معاش نقش مهمی در معیشت خانواده ایفا می‌کردند؛ این نقش در اقتصاد کشور بی‌تاثیر نبود. استفاده از نیروی جسمی زنان، در تولیدات دامپروری و کشاورزی بود. در میان قبایل ترکمان، ازدواج با زنان بیوه، به دلیل تجربیاتی که آنان در قالی‌بافی و دامپروری داشتند، از اولویت بیشتری برخوردار بود. قدر و قیمت یک زن تا حد زیادی بر اساس مهارت‌های تولیدی او مشخص می‌شد. هر دختری بعد از ازدواج، فرش دستبافت خود را به خانه شوهر می‌برد، تا از طریق دقت و حوصله‌ای که در آن به خرج داده، حوصله و وفاداری او نسبت به همسرش معلوم شود.

علاقه‌مندان به نشست «زندگی اقتصادی زنان در اواخر دوره قاجار» بر اساس دفتر شرعیات امام جمعه خویی می‌توانند دوشنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ به نشانی خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، کوچه نایبی، پلاک ۲۳، باشگاه اندیشه مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612