کد خبر:31081
پ
۶۵۴۳۲

رویکردهای تاریخ‌نگارانه فردوسی به تاریخ ساسانیان

کتاب «رویکردهای تاریخ‌نگارانه فردوسی به تاریخ ساسانیان» که توسط پریسا بهادرپور به نگارش در آمده، از دوران خسرو انوشیروان تا یزدگرد سوم را شامل می‌شود.

میراث مکتوب- با حضور جمعی از چهره‌های علمی، اساتید حوزه ادبیات و تاریخ و اهالی فرهنگ‌دوست به همت کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر، کتاب رویکردهای تاریخ‌نگارانه فردوسی به تاریخ ساسانیان که به زیرطبع آراسته شده، رونمایی شد.

کتاب رویکردهای تاریخ‌نگارانه فردوسی به تاریخ ساسانیان که توسط پریسا بهادرپور به نگارش در آمده، از دوران خسرو انوشیروان تا یزدگرد سوم را شامل می‌شود، در ۳۹۸ صفحه توسط انتشارات گزارش تاریخ در ۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

نویسنده کتاب رویکردهای تاریخ‌نگارانه فردوسی به تاریخ ساسانیان در آیین رونمایی از این کتاب در دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار کرد: شاهنامه‌پژوهان به دنبال پاسخ‌های صحیح و دقیقی پیرامون تاریخی بودن شاهنامه هستند که البته بررسی تحلیلی – تاریخی شاهنامه، میزان واقعیت سنجی روایات آن و همچنین میزان انطباق و یا انطباق نداشتن آن با منابع تاریخی کلاسیک اسلامی، امری لازم است.

پریسا بهادرپور افزود: در این کتاب دیدگاه‌های تاریخ‌نگارانه فردوسی با رویکردهای نویسندگان کلاسیک اسلامی نسبت به تاریخ ساسانی از انوشیروان تا سقوط ساسانی (۴۲۲ تا ۶۵۱ م) مورد پژوهش قرار گرفته است.

نویسنده کتاب «رویکردهای تاریخ‌نگارانه فردوسی به تاریخ ساسانیان» تصریح کرد: در این پژوهش سعی شده با مقایسه روایات شاهنامه درباره‌ شاهان دوره‌ مذکور، روشن شود که تا چه حد بین روایات شاهنامه و سایر منابع تاریخی کلاسیک اسلامی همگونی و ناهمگونی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به از دست رفتن متون پهلوی و ترجمه‌های آن‌ها، شاهنامه فردوسی در پژوهش تاریخ و فرهنگ ایران باستان دارای اهمیتی استثنایی است.

منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612