کد خبر:4469
پ
nahar13-m

رونمایی از کتاب جامع التواریخ در اواخر آذرماه

دکتر اکبر ایرانی در سیزدهمین دیدار دوستانۀ مرکز پژوهشی میراث مکتوب از رونمایی کتاب جامع التواریخ در پایان آذرماه سال جاری خبر داد

میراث مکتوب – سیزدهمین دیدار دوستانۀ مرکز پژوهشی میراث مکتوب روز چهارشنبه ۲۹ آبان ماه با حضور دکتر سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید و دوستداران میراث مکتوب در ساختمان این مرکز برگزار شد.

در ابتدای نشست دکتر ایرانی مدیر عامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان نسبت به حضور دکتر عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراز خشنودی کرد و گفت: از حضور این که عزیزی از جنس قلم و تحقیق و تألیف و آثار پژوهشی، که با ما همزبان و هم درد است، مسئولیت امور فرهنگی کشور را بر عهده گرفته بسیار خوشحالیم. اجابت دعوت ما و نیز این که بسیاری از اساتید حاضر در جمع را می شناختند جای سپاس و تحسین دارد و برای ما مبارک است.

دکتر ایرانی با دعوت از اهالی فرهنگ برای همکاری با وزارت ارشاد و شرکت در پیشبرد مسائل فرهنگی گفت: با پیشینۀ پیچیده ای که معاونت فرهنگی داشته باید به دوستان در وزارت فرهنگ کمک کنیم. همۀ دوستان می دانند که اصلاحات زیادی باید در این بخش انجام شود. بحث ممیزی کتاب، بحث داوری، بحث نمایشگاه کتاب و … بحث‌های دیگری مربوط به معاونت فرهنگی وجود دارد که من در گزارش میراث به آن ها پرداختم و اشکالات و مسائل و همین طور راه کارهایی که به نظر می رسیده را بیان کردم، و باید همه آن ها آسیب شناسی شوند.

مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب با اشاره به اینکه دیدارهای دوستانۀ این مرکز ثمرات بسیاری برای اهل علم داشته است، بیان کرد: در این مدت که نشست های دوستانه در مرکز پژوهشی میراث مکتوب برپا شده است، بیش از هفت نفر از بخش خصوصی حامی مالی انتشار کتاب های مرکز پژوهشی میراث مکتوب شده اند که این موضوع از نتایج دیدارهای دوستانه است. آقای شایسته‌منش و آقای دکتر صیرفیان از عزیزانی هستند که به چاپ کتب ما کمک کردند و از برکات این جلسات آشنایی با علاقه‌مندان به بخش پژوهش و انتشار آثار است.

وی با اشاره به آثار برگزیدۀ مرکز پژوهشی میراث مکتوب در سیزدهمین «آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی» گفت: در سیزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی که ۲۸ آبان در کتابخانۀ ملی برگزار شد، از آثاری چون المقنع فی الحساب الهندی به تصحیح محمد مهدی کاوه یزدی و رضا افخمی عقدا، الرساله المحیطیه غیاث الدین جمشید کاشانی با مقدمۀ یونس کرامتی و «کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره» اثر عارف نوشاهی و همین طور مقالۀ «جمع الجمع اشتباهات از فهرست نگاری تا تصحیح متون» نگاشتۀ ابوالفضل حافظیان بابلی که در ضمیمۀ شمارۀ ۳ دوماهنامه «گزارش میراث» منتشر شده است، تجلیل به عمل آمد.

دکتر ایرانی همچنین خبر از رونمایی کتاب جامع التواریخ (بخش ایران و اسلام) اثر رشید الدین فضل الله همدانی داد و گفت: علیرغم مشکلات مالی زیادی که در راه نشر این اثر داشتیم و تا به امروز نتوانسته ایم برای آن حامی پیدا کنیم، خوشبختانه مراسم رونمایی از این کتاب، که به تصحیح استاد محمد روشن منتشر شده است، اواخر آذرماه همزمان با هفتۀ پژوهش برگزار خواهد شد. این اثر یکی از مفصل ترین آثار خواجه رشیدالدین فضل الله است و هر جلد حدود ۱۰۰۰ صفحه است. دورۀ چهارجلدی مجموعۀ رشیدیه نیز به تصحیح دکتر هاشم رجب زاده در نوبت انتشار است. میراث مکتوب تا به حال ۱۲ – ۱۳ عنوان از آثار خواجه رشیدالدین فضل الله را چاپ کرده است و ما امیدواریم با کمک دکتر صالحی و بهبودی که برای اوضاع مملکت انتظار داریم، سال آینده موفق شویم همایشی برای خواجه رشیدالدین فضل الله برگزار کنیم.

مدیر عامل میراث مکتوب به افزایش بازدید آمار سایت مرکز پژوهشی میراث مکتوب اشاره کرد و گفت: بازدید سایت مرکز هم اکنون به نزدیک ۱۵۰۰ بازدیدکننده در روز رسیده و این نشان دهندۀ رشد اطلاع رسانی این مرکز است. این رشد خوب برای ما و همه دوستداران میراث مکتوب جای بسی خوشحالی دارد و خبر امیدوار کننده ای است.

وی گفت: دغدغۀ فرهنگی در میان دوستان ما و اهالی علم بسیار زیاد است. ما امیدواریم چون دکتر صالحی همدل و هم زبان ما هستند بتوانند مسائلی را که جناب وزیر مطرح کردند پیگیری کنند. بحث معیشت اهل علم که آیا گذران معیشت از راه تألیف علم ممکن است یا نه مسئلۀ مهمی است. ایشان باید تلاش کنند امور فرهنگ را به بخش خصوصی واگذار کنند چون بسیاری از کارها را با حضور این بخش می توان پیگیری کرد و به انجام رساند.

دکتر ایرانی در پایان سخنش از انتشار شمارۀ سوم مجلۀ میراث علمی، شماره ۵۲ مجلۀ آینه میراث و نیز شمارۀ ۵۴-۵۵ نشریۀ گزارش میراث در هفته آینده خبر داد و گفت در دیدار بعدی این شماره ها به دست علاقه مندان خواهد رسید.

پس از سخنان دکتر ایرانی، تعدادی از اساتید حاضر دربارۀ برخی از دشواری ها که در زمینۀ چاپ و نشر در کشور وجود دارد دقایقی صحبت کردند و نظرات و پیشنهادات خود را با معاون فرهنگی وزارت ارشاد در میان گذاشتند.

دستاوردهای ارزندۀ تاریخ علمی و فرهنگی به جهان معرفی شود

دکتر محمد باقری، سردبیر نشریۀ «میراث علمی» در خصوص موانع پستی ارسال کتاب به خارج از کشور صحبت کرد و گفت: متأسفانه در سال های اخیر نرخ ارسال پستی کتاب به خارج چند برابر شده است. با توجه به این که برخی دستاوردهای ارزندۀ تاریخ علمی و فرهنگی ما در این کتاب ها منعکس شده و به سبب این گرانی ارسال کتاب به خارج لطمۀ فرهنگی بزرگی به ما می خورد و باعث می شود جایگاه فرهنگی ایران و اسلام کمتر شناخته شود.

وی خاطرنشان کرد که: اگر راهی پیدا کنیم که وزارت ارشاد بتواند به رفع این مانع کمک کند و با همراهی وزارت پست و تلگراف در مورد ارسال کتاب و مجله به خارج از کشور تسهیلاتی فراهم کنند، این عمل برای ترویج فرهنگ اسلام و ایران بسیار مفید خواهد بود.

وزارتخانه مشاوره دهد تا کار نشر با همکاری صاحب اثر صورت بگیرد

دکتر شاپور اعتماد عضو گروه مطالعات علمِ انجمن حکمت و فلسفه نیز دربارۀ تفکیک کتاب های منتشره در ایران به ترجمه و تألیف و نیز طبقه بندی آن ها بر اساس یک طبقه بندی استاندارد سخن گفت و پیشنهاد داد: شاید بتوانیم امکانی فراهم نماییم که وقتی ناشری از عهدۀ کار بر نمی آید، وزارتخانه مشاوره و اجازه ای بدهد تا پیگیری کار نشر اثر با همکاری صاحب اثر صورت بگیرد و اثر آمادۀ چاپ بلاتکلیف نماند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612