کد خبر:22380
پ
فاقد تصویر شاخص

دكتر ايراني: بحث بر سر اغلاط مطبعي، اعراب و حركات جامع‌العلوم نيست

در جريان نشست نقد و بررسي‌ كتاب‌ جامع‌العلوم‌،دكتر ايراني گفت: دربارة جامع‌العلوم اصولاً بحث بر سر اغلاط مطبعي، اعراب و حركات نيست، بلكه بنا آن است كه به ارزش علمي و محتوايي آن كتاب، برخي بدخواني‌ها يا احياناً نقد بر مؤلف اشاره شود.

ميراث مكتوب: در جريان نشست نقد و بررسي‌ كتاب‌ جامع‌العلوم‌،دكتر ايراني گفت: دربارة جامع‌العلوم اصولاً بحث بر سر اغلاط مطبعي، اعراب و حركات نيست، بلكه بنا آن است كه به ارزش علمي و محتوايي آن كتاب، برخي بدخواني‌ها يا احياناً نقد بر مؤلف اشاره شود.
مدير عامل مركز پژوهشي ميراث مكتوب در اين نشست كه در تاريخ 28 ارديبهشت 83 برگزار شد،ضمن خيرمقدم به ساحت اهل هنر و ادب و فرهنگ و دانش و تسليت به مناسبت درگذشت استاد علي‌اصغر مهدوي، كتبشناس و نسخه‌شناس ارجمند اين فرهنگ و مصحح كتاب سيره رسول الله و آثار ديگري كه از اين بزرگوار به چاپ رسيده، گفت: ما سال گذشته شاهد درگذشت برخي از اهل فرهنگ و ادب و شعر و هنر بوديم، مرحوم استاد شرف‌الدين خراساني استاد فلسفه و مؤسس بخش فلسفه دانشگاه شهيد بهشتي، مرحوم عماد خراساني، مرحوم نصرالله مرداني و در آغاز سال هم مرحوم سيد حسن حسيني، مصحح كليات بيدل و متأسفانه هفته گذشته هم مرحوم استاد حسن مهدوي. نام و يادشان گرامي باد.
وي ادامه داد: سال گذشته يعني سال 1382، ده نشست در اين مركز برگزار شد كه چهار نشست پيرامون مباحث متن پژوهي و نسخه‌شناسي بود و در شش نشست به نقد و بررسي آثار و متون پرداخته شد . قرعة نخستين جلسه امسال به نام جناب آقاي سيدعلي آل داوود، افتاد كه سال قبل هم به ايشان اطلاع داديم كه خود را براي نقد و بررسي جامع‌العلوم ستيني كه آن را موقوفات مرحوم افشار چاپ كرده ، آماده كنند.نكته‌اي كه خواستم مطرح كنم اين است كه ظاهراً، بخش موسيقي جامع‌العلوم كاملاً برگرفته از رساله اخوان الصفا و كافي ابن زيله است. اين سؤال مطرح مي‌شود كه چه مقدار از مطالب اين كتاب تحليل ذهني مؤلف است؟ آيا براساس دانش گذشتگان است يا عيناً از كتابي نقل و گردآوري شده است؟ متأسفانه اين اثر به لحاظ اعراب مشكلات زيادي دارد. به نظر من يا نبايد در اين متون اعراب‌گذاري شود يا اگر گذاشتيم، عرب‌زباني با دقت تمام بايد اعراب ها را كنترل كند. سعي خود ما اين است كه در متون عربي اعراب نگذاريم، مگر در حديث و آيه. در اعراب‌گذاري‌ها هم بناي ما اين است كه حتماً دو نفر كه متخصص هستند، متون عربي را از لحاظ محتوا بررسي كنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612