کد خبر:10746
پ
akhtarshenasi

داستان پیشرفت اخترشناسی در خاورمیانه

پیش از توانایی نوشتن، مردم میان‌رودان به احتمال زیاد از نوعی تقویم ابتدایی استفاده می‌کردند.

میراث مکتوب – پیش از توانایی نوشتن، مردم میان‌رودان به احتمال زیاد از نوعی تقویم ابتدایی استفاده می‌کردند. هر تقویم دست کم دو وظیفه را در بیشتر جوامع ایفا می‌کند؛ در امور دولتی به کار می‌آید، یعنی زمانی برای جمع کردن مالیات‌ها و سازمان دادن به معاملات تجاری مشخص می‌کند. همچنین چارچوبی برای فعالیت‌های همگانی مانند جشنواره‌ها و به جا آوردن مراسم مذهبی می‌سازد.

مقدمه کوتاهی بر تاریخ اختر شناسی در خاورمیانه» داستان پیشرفت اخترشناسی در خاورمیانه را از ابتدایی‌ترین دوران تا قرن نهم هجری بیان می‌کند. داستان از میان‌رودان باستانی شروع می‌شود، در مصر یونانی – رومی ادامه می‌یابد و بعد به دنیای اسلام سده‌های میانه می‌رسد که از ایران تا خاورمیانه، در امتداد شمال آفریقا و تا درون اسپانیا رواج داشته است.

جوان‌ام.استیل(نویسنده‌ کتاب) روش‌ها و آثار بابلی‌ها را برای الگوسازی حرکت سیارات، در کتابش آورده است. این آثار نوشته‌های نجومی و اخترشناسی است که به خط میخی اکدی، یونانی و عربی نوشته شده است. همچنین در این کتاب به اخترشناسان یهودی، مسیحی و مسلمانی اشاره شده است.

فهرست مطالب این کتاب به شرح زیر است

تولد اخترشناسی در خاورمیانه

اخترشناسی بابلی‌های متاخر

 اخترشناسی در خاورمیانه‌ی یونانی و رومی

اخترشناسی در جوامع اسلامی در سده‌های میانه

رصد‌های نجومی و ابزار‌های رصدی در دنیای اسلام در سده‌های میانه

 نظریه ‌های سیاره‌ای در سده‌های میانه

 میراث

ام استیل، جان، مقدمۀ کوتاهی بر اخترشناسی در خاورمیانه، مترجم : هاشم سیماب، تهران، سبزان، قطع:  رقعی، بها:  120000 ریال، 1396.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612