کد خبر:38792
پ
1331080

داستان‌های شاهنامه در «آفرینش رستم»

کتاب «آفرینش رستم» به روایت علی نیکویی شامل جلد یکم داستان‌های شاهنامه فردوسی (از پادشاهی کیومرث تا دوران کی‌کاووس» منتشر شد.

میراث مکتوب- در این کتاب داستان‌های کیومرث، هوشنگ، جمشید، ضحاک، شهرناز و ارنواز، کاوه، فریدون، شاه‌جهان، فرانک، سه شهزاده، سلم و تور، ایرج، ماه‌آفرید، هامون، منوچهر، قارن، سام، سیمرغ، زال، زابلستان، مهراب، رودابه، دستان، سیندخت و کابلستان را می‌خوانیم.

«چون ملازمان رودابه به کاخ بازگشتند؛ دربان کاخ به آنها تندی کرد و از گل‌های دستشان پرسید! ایشان گفتند بهار آمده و دشت و صحرا به‌گل نشسته ما هم برای سرورمان از دشت گل چیدیم. نگهبان برآشفت و گفت زال پهلوان از سیستان به‌سوی کابل آمده؛ زیبا نیست که دخترانِ کاخِ شاه کابل را در دشت و صحرا ببیند! دختران با ترفندهای زنانه از بند دربان بگذشتند و به نزد رودابه آمدند و گل‌ها و پیشکش‌ها در مقابل او نهادند. رودابه روی به آنها گفت: بگویید چه دیدید و چه کردید! دختران زبان به سخن گشودند که جوانی بود پهلوان و شاه‌نشان، قدی بلند و میانه‌ای باریک و سینه‌ای پهن، لبانش به رنگ عقیق و صورتش سرخ و بازوانش ستبر. موهایش سپید که گر سپید نبود چنین زیبا نمی‌بود. پس ما امشب او را برای تو مهمان کردیم اینک تو در فکر مهمانداری خود باش. رودابه که این بشنید خندان شد و خرسند دستور داد تا خانه‌اش را بیارایند و زینت دهند و منتظر شب‌هنگام گشت. چون خورشید تابنده ناپیدا شد و شب رسید رودابه خادمی نزد زال فرستاد تا او را به کاخ راهنمایی نماید و خود به بام کاخ رفت؛ چون زال از دور هویدا شد رودابه او را آواز گرم داد و درود گفت و ستایش کرد؛ زال چون سر به بالا کرد بر بام خورشید را دید! …»

انتشارات میراث اهل قلم اخیراً کتاب «آفرینش درستم» را در ۱۷۶ صفحه و با قیمت ۱۷۵ هزار تومان عرضه کرده است.

آفرینش رستم

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612