کد خبر:18458
پ
akbar-irani-m-2

حمایت و موافقت یک مرجع تقلید از انتشار آثار دینی میراث مکتوب

چند روز پیش در کافه خبر آنلاین، جوان فاضلی به نام سید عبدالجواد موسوی با بنده دربارۀ فعالیتها و دستاوردهای میراث مکتوب گفت و گویی مفصل انجام داد.

میراث مکتوب – چند روز پیش در کافه خبر آنلاین، جوان فاضلی به نام سید عبدالجواد موسوی با بنده دربارۀ فعالیتها و دستاوردهای میراث مکتوب گفت و گویی مفصل انجام داد. یکی از سؤالهایش این بود که بهترین دوران در طیّ سالهای گذشته برای شما چه دوره ای بود، در پاسخ گفتم: از یک لحاظ، سالهای 86-87. درست چند وقت پس از زمانی که روزنامه ای نوشت: « … میراث مکتوب از پول بیت المال فربه شده است….» و چیزی نگذشت مدیرانی از راه رسیدند و مؤسسان این مؤسسه را (یعنی اینجانب و جناب احمد مسجدجامعی را) به داشتن «حیات خلوت» و نیز «دخل و تصرف در اساسنامه مؤسسه» متهم کردند و متعاقب آن، مأموریت مدیرعامل را لغو و کمکهای مصوب وزارتخانه را قطع و برای تعیین مدیرانی لایق دست به شور زده و نهایتاً ادامۀ بقا و حیات مؤسسه را به تأمین نظرات خود منوط کردند.

تا آن زمان این نخستین بی مهری، کج رفتاری و اظهار بی اعتمادی به این مؤسسه بود. اما برای ما درسی بزرگ بود. همه از قدیم شنیده اند که «صاحبخانۀ خوب، مستأجر را هیچگاه مالک نمی کند». از آن زمان به بعد آموختیم که باید برای استقلال و استغناء از حمایتهای مرسوم و معمول تلاش دوچندان کنیم. از این رو، عزم خود جزم کردیم تا با برقراری ارتباط با علاقه مندان به فرهنگ و نشر معارف دینی و مواریث تمدنی، برای انتشار کتب آماده و مانده در نوبت، جریان مشارکتهای مردمی و جلب همکاری با مراکز علمی و اقتصادی را ترویج و به اصطلاح فرهنگ سازی کنیم. برای این منظور، نخست موضوع وقف و کوشش پیشینیان در باب وقف کتاب و وقف منابعی برای چاپ کتاب را طیّ چند یادداشت روز در سایت میراث مکتوب درج نمودیم. متعاقب آن برنامه دیدارهای ماهانه با غذایی سنتی/ ریاضتی، برای دعوت از اهل علم و عمل، همدلی و همکاری بین عالمان و دوستداران علم و فرهنگ ترتیب داده شد. دوستان و علاقه مندان به حفظ و تداوم فعالیتهای میراث به دوستان خود خبر دادند و از آنان برای میراث یاری خواستند. چند ماهی نگذشت که افتخار آشنایی با افرادی نیکوکار در زمینۀ ترویج و نشر آثار دینی/ ادبی/ علمی و تاریخی پیدا کردیم. از روشنفکران صاحب مکنت گرفته تا بازاریان صاحب همت.

رفته رفته با ادامه پیدا کردن شرایط اقتصاد مقاومتی در کشور، قصد تقویت طریق هموار شدۀ جلب مشارکتهای مردمی را دوچندان کردیم. برای آثار قرآنی و حدیثی و شیعی طرحی نو در انداختیم و با واسطه موضوع حمایت برای انتشار این دست آثار، موضوع را با بعضی از بستگان مراجع دینی قم مطرح کردیم. در این میان با ارسال بخشی از آثار میراث مکتوب و مذاکره با آنان، راه را برای جلب توجه و عنایت ایشان هموار و مناسب یافتیم.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی که در کتابخوانی و فرهنگ دوستی، مرجعی خوش نام و خوش فکر هستند، بادیدن کتابهای ارسالی و شنیدن ندای میراثیان، دستخطی کریمانه و مهرآمیز و شوق انگیز برای میراث مکتوب ارسال فرمودند و این مؤسسه را از لزوم حمایت مقلدان خود برخوردار فرمودند. در اینجا متن اجازۀ ایشان برای کمک به انتشار آثار و معارف دینی شیعی را می آوریم تا راه مشارکت فرهنگی پیروان شرعی ایشان برای ترویج کتب و منابع مهم روایی، تفسیری و عقایدی هموارتر گردد. از ایشان برای اظهار لطف و محبتی که نسبت به منشورات و آثار شیعی و دینی این مرکز نمودند، کمال سپاس و امتنان را داریم و برای ایشان از بارگاه حضرت احدیت، طول عمر پربرکت و تداوم عافیت و صحت خواستاریم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612