کد خبر:7462
پ
koliatomasalek

ثبت 2 اثر جدید از ایران در حافظۀ جهانی میراث مستند

در دوازدهمین اجلاس شورای مشورتی بین‌المللی برنامۀ حافظۀ جهانی، که از تاریخ 6-4 اکتبر 2015 (14-12 مهرماه 1394) در شهر ابوظبی امارات متحده عربی برگزار گردید، دو اثر جدید از ایران در فهرست جهانی میراث مستند به ثبت رسید.

میراث مکتوب – در دوازدهمین اجلاس شورای مشورتی بین‌المللی برنامۀ حافظۀ جهانی، که از تاریخ 6-4 اکتبر 2015 (14-12 مهرماه 1394) در شهر ابوظبی امارات متحده عربی برگزار گردید، دو اثر جدید از ایران در فهرست جهانی میراث مستند به ثبت رسید.

نشست شورای مشورتی بین‌المللی (IAC) به منظور بررسی و ارزیابی پیشرفت کلی برنامه و بررسی آثار پیشنهادی برای ثبت جهانی در فهرست میراث مستند برنامۀ حافظۀ جهانی برگزار گردید. اعضای شورای مشورتی بین‌المللی توسط مدیرکل یونسکو منصوب شده و وظیفۀ برنامه‌ریزی و پیگیری اجرای برنامه حافظۀ جهانی را برعهده دارند. لازم به ذکر است 14 عضو این شورا به دلیل صلاحیت علمی و تخصص خود در زمینه حفاظت از میراث مستند منصوب می‌شوند.

در نشست این شورا 87 اثر از 61 کشور برای ثبت جهانی پیشنهاد شده بودند که نهایتاً 2 اثر پیشنهادی از جانب کشورمان به ثبت رسیدند. آثار ثبت شده ایران عبارتند از:

1- کلیات سعدی

2- مسالک‌الممالک استخری

با ثبت این 2 اثر مجموع آثاری که تاکنون از جانب ایران در فهرست جهانی به ثبت رسیده است به 9 اثر افزایش یافته است.

آشنایی بیشتر با کلیات سعدی/ اینجا

آشنایی بیشتر با کتاب مسالک االممالک/ اینجا

یادآور می شود کتاب مسالک الممالک به پیشنهاد و پیگیری مرکز پژوهشی میراث مکتوب در کمیتۀ حافظۀ جهانی میراث مستند به ثبت رسید.

منبع: کمیسیون ملی یونسکو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612