کد خبر:39467
پ
محمد جعفری قنواتی

توجه به همۀ اجزای فرهنگ ایران در منشورات میراث مکتوب

محمد جعفری قنواتی: فهرست منشورات مؤسسۀ میراث مکتوب نشان از دیدگاهی متوسع دارد که فرهنگ ایران را در همهٔ اجزای آن مورد توجه قرار می‌دهد.

میراث مکتوب- سی سالگی مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب خجسته باد.

حفظ، نگهداری، و در مرحلۀ بعد تصحیح و انتشار دست‌نوشته‌های به‌جا‌مانده از نسل‌های گذشتگان امکانات اصلی برای پژوهش در حوزه‌های مختلف فرهنگ و تاریخ را فراهم می‌کند.

در ایران برخی نهادها و مؤسسه‌ها در کنار کارهای مختلف خود، گاه به تصحیح و انتشار آثار گذشتگان نیز اقدام می‌کنند. اما مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب این کار را وظیفهٔ اصلی خود قرار داده است. این مؤسسه که چند روز دیگر ۳۰ ساله می‌شود تا کنون قریب ۴۰۰ دست‌نوشت از میراث گرانبهای تاریخ و فرهنگ ایران را تصحیح و منتشر کرده است. نگاهی کلی به سیاهۀ منشورات این مؤسسه بیش از هر چیز آن را در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف نشان می‌دهد؛ تارخ شامل تاریخ عمومی، تاریخ سلسله‌ای، تاریخ محلی؛ تذکره‌های شاعران، متون تفسیری، متون جغرافیایی، علوم، فلسفه، موسیقی، مجالس و ملفوظات مشایخ صوفیه و آثاری در حوزه‌های به ظاهر کم‌اهمیت مانند خوراک، از جمله اجزائی از فهرست بلند و بالای منشورات این مؤسسه است.

این ویژگی بسیار با‌اهمیت و در‌عین حال منحصربه‌فرد است. این موضوع در عین حال نشان از دیدگاهی متوسع است که فرهنگ ایران را در همهٔ اجزای آن مورد توجه قرار می‌دهد.

در حوزهٔ پژوهشی نگارنده این سطور، فولکلور، بیشتر این آثار کاربرد دارند و پژوهشگران فولکلور ضرورتاً باید به آنها مراجعه نمایند زیرا در بیشتر آنها از وجوه فولکلور تاریخی ایران سخن رفته است.

با آرزوی اینکه فرزندان و نوادگان ما جشن صد سالگی این مؤسسه را برگزار کنند. سی سالگی آن را به همه کارکنان، پژوهشگران و مدیر کارآشنای آن و نیز همهٔ پژوهشگران تاریخ و فرهنگ ایران شادباش می‌گویم.

محمد جعفری (قنواتی)

عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612