کد خبر:3820
پ
noskhe-m-2

تصحیح لسان‌العجم اثر میرزا حسن طالقانی

تصحیح لسان‌العجم اثر میرزا حسن طالقانی به کوشش بهروز محمودی بختیاری از سوی نشر نویسه پارسی منتشر می‌شود

میراث مکتوب – تصحیح لسان‌العجم اثر میرزا حسن طالقانی به کوشش بهروز محمودی بختیاری از سوی نشر نویسه پارسی منتشر می‌شود.
لسان‌العجم اثری از میرزا حسن طالقانی است که به حمایت علی‌قلی خان مخبرالدوله تألیف شده است. میرزا حسن طالقانی یکی از نویسندگان چهارگانه نامه دانشوران ناصری بوده است و این کتاب را نیز در زمان سلطنت ناصرالدین شاه در دوازدهم ماه‏ رمضان ۱۳۰۵ هـ.ق به پایان برده است که یک سال بعد به‏ زیور طبع سنگی آراسته شده است. اهمیت این کتاب به این دلیل است که این اثر قدیمی‌ترین دستور زبان فارسی محسوب می‌شود.
یادآوری می‌شود این کتاب در ۲۶۳ صفحه به سال ۱۳۰۵ هجری در تهران به طبع رسیده است و چاپ دیگری هم از این اثر در ۱۷۲ صفحه به سال ۱۳۱۷ هجری در شهر بمبئی انجام گرفت.
شایان ذکر است بهروز محمودی بختیاری (متولد ۱۳۵۲ در تهران) زبان‌شناس ایرانی، و دانشیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. پژوهش‌های او عمدتاً در حوزه تحلیل گفتمان دراماتیک، رده‌شناسی زبانها و گویشهای ایرانی، آموزش زبان فارسی و سینمای اقتباسی است. او در موسسات دانشگاهی متعددی حضور وابسته داشته است، از جمله گروه زبانشناسی دانشگاه سیدنی (تا ۲۰۱۳)، مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه راتگزر نیوجرسی (تا ۲۰۱۲)، گروه ایرانشناسی دانشگاه گوتینگن، گروه ایرانشناسی دانشگاه ماربورگ و عضویت هیات علمی افتخاری دانشگاه بین‌المللی آریا (در ایروان). همچنین او از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۲ عضو گروه ایران‌شناسی و زبان‌شناسی مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی بوده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612