کد خبر:36295
پ
B27021402Ghatran-1024×576-2

تصحیح جدید «دیوان قطران تبریزی» رونمایی می‌شود

نشست رونمایی و معرفی تصحیح جدید «دیوان قطران تبریزی» از سوی بنیاد ایران‌شناسی آذربایجان شرقی و مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- نشست رونمایی و معرفی تصحیح جدید «دیوان قطران تبریزی» از سوی بنیاد ایران‌شناسی آذربایجان شرقی و مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب روز دوشنبه 29 آبان‌ماه 1402 برگزار می‌شود.

در این نشست علی‌اشرف صادقی، محمود عابدی، باقر صدری‌نیا، جمشید علیزاده، اکبر ایرانی، سجاد آیدنلو و محمد طاهری خسروشاهی سخن خواهند گفت و سعید طرزمی نیز دبیری این نشست را به عهده خواهد داشت.

قطران تبریزی از شاعران معروف قرن پنجم و  بزرگترین شاعر آذربایجان، پیش از نظامی و خاقانی است. شعر او دنبالۀ شعر عصر‌ غزنوی است و از شعر فرخی، عنصری و ناصرخسرو تأثیر پذیرفته است.  دیوان قطران از مهم‌ترین منابع تاریخی و حتی گاه تنها منبع دوره‌ای از تاریخ آن نواحی است. شعر او مجموعه‌ای قابل‌‌ملاحظه از عناصر فرهنگی بخش‌هایی از ایران قرن پنجم را در بردارد. از سوی دیگر شعر قطران سند حضور شاهنامه در آذربایجان و اران قرن پنجم نیز هست. در واقع دیوان قطران سندی معتبر برای پیشینۀ حضور زبان و ادب فارسی در آذربایجان است.

«دیوان قطران تبریزی» با مقدمه، تصحیح و تعلیقات «محمود عابدی» و «مسعود جعفری جزی» با همکاری تهمینه عطائی و شهره معرفت در دو مجلّد در انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد.

نشست رونمایی و معرفی تصحیح جدید «دیوان قطران تبریزی» روز دوشنبه 29 آبان‌ماه 1402 در بنیاد ایران‌شناسی آذربایجان شرقی به آدرس تبریز، کوی سرخاب برگزار می‌شود.

دیوان قطران تبریزی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612