کد خبر:5314
پ
فاقد تصویر شاخص

تصحیح تفسیر عرفانی قرآن منسوب به امام جعفر صادق (ع)

پیوند قرآن و تعالیم عرفانی بسیار استوار است چندان که بررسی و تحلیل تطور عرفان اسلامی و شناخت مبانی و تعالیم آن بدون تبیین این پیوند ممکن نیست

میراث مکتوب – پیوند قرآن و تعالیم عرفانی بسیار استوار است چندان که بررسی و تحلیل تطور عرفان اسلامی و شناخت مبانی و تعالیم آن بدون تبیین این پیوند ممکن نیست و بدون توجه به آن نتیجۀ مطلوبی حاصل نمی شود. بدین سبب سخت ضروری است چگونگی و میزان ارتباط اصول فکری و عملی طریقه های عرفانی در دوره های مختلف بررسی و از این طریق شیوۀ تأثیرپذیری عرفا از قرآن و نحوۀ برداشتهای آنان از آیان قرآن در ترویج عرفان اسلامی تشریح می شود.

یکی از شیوه‌های که عرفا کوشیده‌اند میان قرآن و اصول عرفانی خود پیوند برقرار کنند تفسیر و تأویل آیات قرآنی است. بر این اساس در سیر تفسیر قرآن کریم به آرامی شیوه ای شکل گرفت که از دیگر روشهای تفسیری متمایز شد. در این روش تفسیری که امروز «تفسیر عرفانی» خوانده می شود اهل طریقت کوشیده اند واژه ها، اشارات و مفاهیم کلی آیات را متناسب با مبانی عرفانی خود تفسیر کنند. عرفا از این روش ابتدا به صورت پراکنده در متون عرفانی استفاده کردند اما در میان آنها این ضرورت احساس شد که تألیفات مستقلی در تفسیر قرآن فراهم آوردند تا بر اساس آن بتوانند با انسجام بیشتری میان قرآن و تعالیم خود پیوند برقرار کنند.

استناد به احادیث و روایات خاصه روایات منسوب به امام جعفر صادق (ع) یکی از ویژگی های متون و تفاسیر عرفانی است. مؤلفان این آثار به پشتوانۀ این روایات متناسب با اعتقادات و بینش عرفانی خود به تفسیر آیات قرآنی دست یازدیده اند.
روایات پرشماری از حضرت امام جعفر صادق (ع) در موضوعات مختلف در منابع شیعه و سنی نقل شده است. این روایات چندان تعدد و تنوع دارد که عده ای بخشی از آنها را در مجموعه هایی فراهم آورده و صورت تألیف بدانها بخشیده اند. شماری از این مجموعه ها دربردارندۀ روایات تفسیری است که صبغۀ عرفانی دارد و با عنوان «تفسیر قرآن» شهرت یافته است.

کتاب حاضر تصحیح تفسیر عرفانی قرآن منسوب به امام جعفر صادق (ع) است. در این تفسیر به موضوعات و مفاهیمی اشاره شده که در قلمرو سنت اول عرفانی قرار می گیرد. از آراء عرفانی سنت دوم یعنی دیدگاه های ابن عربی و شارحان آثار وی هیچ نشانی دیده نمی شود. این موضوع از آن حکایت می کند که این تفسیر پیش از سدۀ هفتم هجری تألیف شده است.

این تفسیر با یک مقدمه آغاز می شود. مؤلف در مقدمه بعد از حمد و ستایش خداوند از عظمت و جلال وی یاد می کند و از نیاز انسانها به ذات ربوبی و کوشش اصناف مردم برای تقرب به درگاه وی سخن می گوید. مؤلف در آغاز سورۀ حمد راویان این تفسیر را بر می شمارد و چنان که اشاره شد سند روایت متن را به دست می دهد. بعد از آن تفسیر آیات آغاز می شود با ذکر نام سوره های قرآن در تفسیر همه یا بخشی از آیه های آن سوره روایاتی را نقل می کند.

تفسیر عرفانی قرآن منسوب به امام جعفر صادق (ع) تصحیح دکتر مهدی تدین و دکتر سید علی‌اصغر میرباقری‌فرد در ۸۲۴ صفحه، شمارگان ۱۶۵۰ نسخه، قطع وزیری به بهای ۴۵۰۰۰۰ ریال از سوی نشر سخن در سال ۱۳۹۳ منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612