کد خبر:9666
پ
eidgahtorghbe

تصحیح بیت هایی از کلیات طالب آملی

طالب آملی یکی از برجسته ترین شاعران سبک هندی به شمار می رود .

میراث مکتوب – طالب آملی یکی از برجسته ترین شاعران سبک هندی به شمار می رود . کلیات او یک بار در سال 1346 و دیگر بار در سال 1391 بدون هیچ بازنگری و تغییری به چاپ رسید. متأسفانه این دیوانبر است از غلط های لغوی و متن شناختی و تاکنون مورد بازنگری قرار نگرفته است.

از همین رو نیاز مبرمی به تصحیح دوبارۀ آن احساس می شود. تا هنگامی که چنین تصحیحی انجام نشده است می توان با نگاشتن مقاله های جداگانه و رفع برخی از مشکلات متن، گام هایی به سوی این هدف برداشت. در مقالۀ پیش رو که کوششی است برای دست یابی به هدف مورد نظر، برخی از بیت های کلیات طالب تصحیح و اصلاح شده است. گفتنی است که در این کار، برخی از ملاک ها و قواعد سنتی شعر فارسی و پاره ای از ویژگی های سبکی شاعر مورد نظر بوده است.

متن کامل این مقاله نوشتۀ وحید عیدگاه طرقبه ای، استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران در شمارۀ جدید مجلۀ شبه قاره (شمارۀ چهارم، پیاپی 5، پاییز ـ زمستان 1394 ) منتشر شده است اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612