کد خبر:3836
پ
terajedidarasatir-m

تراژدی در اساطیر ایران و جهان

در فرهنگ‌ها و ملل مختلف تراژدی‌هایی یافت می‌شوند که اگر چه «بومی» و مربوط به همان منطقه هستند ولی مشابه آن‌ها با روایتی متفاوت در بین ملت‌های دیگر هم یافت می‌شود

میراث مکتوب – در فرهنگ‌ها و ملل مختلف تراژدی‌هایی یافت می‌شوند که اگر چه «بومی» و مربوط به همان منطقه هستند ولی مشابه آن‌ها با روایتی متفاوت در بین ملت‌های دیگر هم یافت می‌شود. «اساطیر از همسانی و تضاد لبریزند. همسانی‌ها به دلیل آمیختگی اساطیر اقوام مختلف با یکدیگر و تأثیرپذیری آن‌ها از هم می‌باشد. یا به دلیل این‌که از خانواده‌ی اساطیر آریایی و هند و اروپایی هستند. تضاد نیز در اسطوره و حماسه شگفت است از آن‌جایی که ایران باستان، سرزمین بسیار گسترده و پهناوری بوده طبیعتاً همسایگی با ملل همجوار و داد و ستد فرهنگی و تجاری اثرهای بسیاری در تمدن و فرهنگ ایران بر جای گذاشته است. لذا بدیهی است که با بررسی تطبیقی اساطیر و اقوام کهن به شباهت یا تضاد برسیم.
کتاب تراژدی در اساطیر ایران و جهان تلاشی است برای نشان دادن شمه‌ای از عظمت گذشته‌ی باستانی ایران بزرگ. اساطیر ایران نه تنها کمتر از اساطیر یونان و روم و جهان نیستند حتی در اغلب موارد، بر آن‌ها ارجحیت دارند. زیرا همیشه در اساطیر ایران، مسائل اخلاقی و ملی جایگاه خاصی دارند و حرف اول را می‌زنند و در حالی که اگر از این دیدگاه به اساطیر یونان و روم و جهان بنگریم در خیلی از موارد ضد اخلاق محسوب می‌شوند.
در این کتاب تراژدی‌ها به ۹ دسته تقسیم شده‌اند و هر دسته یک فصل از کتاب را تشکیل می‌دهد. این فصل‌ها به ترتیب عبارتند از: تراژدی فرزندکشی، اسطوره گیاهان، تراژدی‌های کودکان رها شده، تراژدی درد و رنج فراوان، تراژدی رویین‌تنی (مرگ سرانجام آدمی)، تراژدی پدرکشی، تراژدی برادرکشی، تراژدی غرور، همسرکشی. با توجه به موضوع هر فصل، چندین تراژدی از مناطق مختلف جهان انتخاب شده و بصورت تطبیقی بررسی می‌شوند. «شیوه‌ی کار بدین گونه بوده است که ابتدا تراژدی ایران یا هر کشور دیگری توضیح داده شده و سپس با شخصیت مشابه به صورت تطبیقی بررسی گردیده است.
کتاب تراژدی در اساطیر ایران و جهان نوشته آسیه ذبیح نیا عمران و منوچهر اکبری در ۶۱۰ صفحه به بهای ۲۷۵۰۰۰ ریال از سوی نشر سخن به تازگی منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612