کد خبر:6475
پ
miransari

تذكره هاي عصر صفوي، منابعي ارزشمند براي شناخت شاعران موسيقيدان و نوازنده اين دوره

بر اساس منابع موجود سابقۀ تذکره نویسی فارسی به دهۀ پایانی قرن پنجم و اوایل قرن ششم بازمی گردد.

میراث مکتوب – بر اساس منابع موجود سابقۀ تذکره نویسی فارسی به دهۀ پایانی قرن پنجم و اوایل قرن ششم بازمی گردد.

در این سال ها، ابوطاهر خاتونی، از رجال دولت سلجوقی و از بزرگان ادب آن دوره، به تألیف تذکره ای در احوال و اشعار شاعران پارسی گوی دورۀ خود دست یازید و آن را مناقب الشعرا نام نهاد. بدین قرار، او پایه گذار سنتی در فرهنگ مکتوب ایرانی شد که به نام تذکره نویسی فارسی اشتهار یافت. (گلچین معانی، ج 2، ص 871).

از آن قرن تاکنون، دوره ای نهصدساله پشت سر گذاشته شده است. در طول این دوره، که خود به چند مقطع زمانی تقسیم می گردد، آثار بسیاری در حوزۀ تذکره نویسی فارسی تألیف شده که شمار آنها، اعم از تذکره و شبه تذکره بیشتر از پانصد اثر است. یکی از این مقاطع، که طولانی ترین آنها نیز به شمار می رود، متعلق به عصر صفویه است که حدود دویست و پنجاه سال (907 – 1148) به درازا کشیده شد. در طول این دوره نزدیک به صد اثر از مجموع پانصد تذکرۀ یادشده، یعنی یک پنجم آن، تألیف شد.

متن کامل این مقاله نوشتۀ علی میرانصاری در تازه ترین شمارۀ نامۀ فرهنگستان سال چهاردهم، شماره 1 (پياپي 53)، پاييز 1393 منتشر شده است اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612