کد خبر:2071
پ
masnavi-m

تحلیل شرح مثنوی میر نورالله احراری

حسن دشتی در شماره ۵۰ دوفصلنامه تخصصی آینه میراث در مقاله ای با عنوان «تحلیل شرح مثنوی میر نورالله احراری و مقایسۀ آن با شروح دیگر»، شرح شاه میرمحمد نورالله احراری دهلوی را بر مثنوی معنوی بررسی کرده است.

میراث مکتوب – حسن دشتی در شماره ۵۰ دوفصلنامه تخصصی آینه میراث در مقاله ای با عنوان «تحلیل شرح مثنوی میر نورالله احراری و مقایسۀ آن با شروح دیگر»، شرح شاه میرمحمد نورالله احراری دهلوی را بر مثنوی معنوی بررسی کرده است.
دشتی در چکیده این مقاله می نویسد: قرآن کتاب راهنمای جاودانۀ بشریت، به زبان وحی و به واسطۀ پیامبر اکرم (ص) بر جامعۀ انسانی نازل شد. ارشادات و تنبیهات این اثر آسمانی، در بسیاری از کتب دست ‌نوشتۀ بشر، شرح و توضیح شد که از آن میان، مثنوی معنوی مولانا جلال‌الدین، منحصر به ‌فرد است و شاید بتوان گفت بیشترین سهم را در ترویج فرهنگ و آموزه‌های قرآنی و دینی داشته است. این کتاب ارزشمند را به گفتۀ بزرگان ادب و عرفان، باید به نوعی تفسیر عرفانی قرآن کریم دانست، چرا که از دو خصلت اساسی قرآن برخوردار است: اول اینکه همانند قرآن دارای ظاهر و باطنی نهفته و چند لایه است:
و دوم اینکه همچنان که در قرآن داستانها و تمثیلها برای عبرت‌آموزی بیان می ‌شوند، مولانا نیز در مثنوی نیز برای شرح و بسط مفاهیم، به آوردن داستانها و حکایات متوسل می ‌شود تا هر کس بر حسب استعداد و به قدر فهم خود از آن بهره گیرد.
از زمان تألیف این کتاب گرانبها تاکنون، مباحث و شروح بسیاری پیرامون آن به وجود آمده است که هر یک از زوایۀ خاصی به آن نگاه کرده‌اند و بعضاً به حل دشواریهای موجود در راه فهم مطالب آن، همت گماشته‌اند، یکی از این شروح را شاه میرمحمد نورالله احراری دهلوی نگاشته است که در آن علاوه بر توجه به کتب شرح متقدمین و نقد و بررسی آنها، به توضیح مشکلات بسیاری از ابیات پرداخته است که تا زمان خود او، برای محصلان این کتاب، محل سؤال بوده‌اند. این شرح سپس مورد استفاده و استناد شارحان دیگری از جمله ولی محمد اکبرآبادی و خواجه ایوب پارسا قرار گرفته است.
شماره ۵۰ دوفصلنامه تخصصی آینه میراث مهر ماه سال جاری منتشر خواهد شد.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612