کد خبر:1956
پ
miraseelmi-m

تحریر أُکَر منلائوس

مقاله‌ای که در ادامه می‌خوانید نوشته یونس مهدوی است که با عنوان تحریر أُکَر منلائوس رساله‌ای در مثلثات و هندسه کره در شماره اول نشریه میراث علمی به چاپ رسیده است.

میراث مکتوب – مقاله‌ای که در ادامه می‌خوانید نوشته یونس مهدوی است که با عنوان تحریر أُکَر منلائوس رساله‌ای در مثلثات و هندسه کره در شماره اول نشریه میراث علمی به چاپ رسیده است. یکی از آثار برجای مانده از ریاضیات یونان باستان در زمینه هندسه و مثلثات کروی کتاب کتاب شکل‌های کروی تحلیل اثر منلائوس اسکندرانی (حدود ۱۰۰ م) است. شکل‌های کروی که در زبان لاتین sphaerice نام دارد و در ریاضیات دوره اسلامی به الاشکال الکریه معروف است و دارای سه مقاله است. شکل های کروی به زبان‌های عربی، لاتینی، و عبری ترجمه شده اما متن یونانی آن تاکنون یافت نشده است. اسحاق بن حنین (۲۱۵ – ۲۹۸ ق) برای نخستین بار آن را به عربی ترجمه کرد و گراردوس کرمونایی (۱۱۱۴ – ۱۱۸۷م) این ترجمه را به لاتینی برگرداند. ترجمه عبری شکل‌های کروی هم به دست یعقوب بن ماهر تبون (سده ۷ ق) صورت گرفت.
برای خواندن متن کامل مقاله روی دریافت فایل کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612