کد خبر:4317
پ
gomshode-m

تاریخ گمشده قوم قشقایی از قرن پانزدهم پیش از میلاد

تاریخ گمشده قوم قشقایی از قرن پانزدهم پیش از میلاد موضوع کتاب مصوّر حاضر، بررسی و تحلیل تاریخ و فرهنگ قوم قشقایی است

میراث مکتوب – تاریخ گمشده قوم قشقایی از قرن پانزدهم پیش از میلاد موضوع کتاب مصوّر حاضر، بررسی و تحلیل تاریخ و فرهنگ قوم قشقایی است.

نوشته‌های این کتاب براساس اسناد و سنگ و گِل نوشته‌ها و الواحی است که در حفاری ‌های باستانی منطقه آناتولی ترکیه در ناحیه مشات هویوک به دست آمده و توسط محققین کشورهای آلمان،‌آمریکا، انگلستان،‌ ترکیه و دیگران بررسی، ترجمه و ارائه شده است.

این اسناد، عمدتاً نامه‌ها و برخی از لیست‌های اداری، وصیت‌نامه‌ها و نبرد‌نامه‌های به جای مانده از دوران مفرغ یعنی هزاره دوم پیش از میلاد هستند که یک شرح و تصویری از زندگی روزمره و همچنین گزارش درگیری‌های مستمر و تهدید ناشی از قبایل قشقا در شهرهای مرزی سرزمین هیتّی که تا دهه‌های پیش به نامه تمدن گمشده شهرات داشت و اقوام ساکن اطراف آن، در دسترس قرار می‌دهد.

بررسی تاریخ مردم قشقایی مانند بسیاری از حوادث تاریخی دیگر تاکنون مبهم بوده و دانستنی‌های ما درباره گذشته‌های دور و تاریخ این مردم بسیار ‌اندک و غیر مستند است.

تاکنون به‌ درستی معلوم نبوده که ترکان قشقایی چه تاریخی داشته و در کدام سرزمین‌ها می‌زیسته‌اند و چه حوادثی را پشت گذاشته‌اند. بیشتر نوشته‌ها درباره تاریخ این قوم با حدس و گمان مورخان همراه بوده است.

یکی از اصلی‌ ترین دلیل پراکنده‌ نویسی مورخان در مورد مردم قشقایی فقدان سند، مدرک و نوشته‌ درباره وقایع و حضور در تاریخ باستانی این قوم بوده است. از آن جا که این قوم به زندگی کوچ‌نشینی اشتغال داشته و سکونت شهری نداشته و مدینه‌گرا نبوده‌اند، از خود آثار مدونی به یادگار نگذاشته‌اند و چنان‌چه در دورانی هم به صورت نیمه‌عشایری و شهری زندگی کرده‌اند، آثار به جای مانده از آنان یا از بین رفته یا تا کنون به دست نیامده است.

مطالب کتاب در ده فصل تدوین شده است:

مروری بر خاستگاه اولیه ترکان

دولت‌ها (اقوام) هم‌مرز و هم دوره با قشقایی‌ها را در حوزه آناتولی

قوم قشقا

قشقایی‌ها که بودند؟

اسناد تاریخی مربوط به تاریخ قوم قشقا- به نقل از سالنامه‌ی سلطان هیتّی

شرح نبردهای قوم قشقا

خلاصه تاریخ مردم قشقا در آینه‌ی تاریخ هیتّی

حوادث سده‌های میانی دوره‌ی مفرغ و آغاز دوره‌ی زودهنگام آهن

قوم قشقا در اسناد تاریخی سایر کشورهای عهد باستان

مهاجرت قوم قشقا به ایران

تاریخ گمشده قوم قشقایی از قرن پانزدهم پیش از میلاد نوشته نوروز دُرداری (فولادی) در ۱۷۴ صفحه توسط انتشارات قشقایی در شیراز منتشر شده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612