کد خبر:4483
پ
ghalam-m

رساله در تعلیم اصول خط شمس‌الدین محمد فطابی تبریزی

تا به اندک مدّتی خطّ ایشان ترقّی می‌یافت، و از هم‌سران سبقت می‌بردند، این فقیر التماس ایشان مبذول داشته، مختصری در اصول خط در کتابت آورد تا مبتدیان را فائده باشد، و منتهان را حجت

میراث مکتوب – امّا بعد حمد الله تعالی والصّلوه والسّلام علی البشر وشفیع المشفع یوم المحشر _صلّی الله علیه وعلی آله واصحابه وسلم تسلیماً کثیراً _ چنین گوید محرّر این رساله شمس‌الدّین محمّد الفطابی التبریزی که چون جمعی از بزرگ‌زادگان برابر ضعیف تردّد می‌کردند، و تعلیم اصول خط، با هر یکی به قدر استعداد و فهم ایشان تقریر می‌کردم. تا به اندک مدّتی خطّ ایشان ترقّی می‌یافت، و از هم‌سران سبقت می‌بردند، این فقیر التماس ایشان مبذول داشته، مختصری در اصول خط در کتابت آورد تا مبتدیان را فائده باشد، و منتهان را حجت. مشتمل بر یک مقدّمه و دو مقاله و خاتمه.
و مقدّمه مشتمل بر سه فصل است: فصل اوّل: در بیان فضیلت و شرف این علم، فصل دوم: در ساختن مداد و دانستن ترکیب آن و فصل سوم: در معرفت قلم تراشیدن و دانستن قلم.

برای مطالعه مقاله «رساله در تعلیم اصول خط شمس‌ الدین محمد فطابی تبریزی» به کوشش سیدمحمود مرعشی نجفی بر روی گزینه دریافت فایل کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612