کد خبر:3553
پ
۳۶

تأملی در جایگاه فرهنگ و ادب فارسی در عرصه مجلات عربی

هدف این مقاله، ارائۀ تحلیلی گزارش‌گونه از وضعیت نامناسب آثار چاپ شده مربوط به فرهنگ و ادب فارسی در مجلات عربی است

میراث مکتوب – هدف این مقاله، ارائۀ تحلیلی گزارش‌گونه از وضعیت نامناسب آثار چاپ شده مربوط به فرهنگ و ادب فارسی در مجلات عربی است. در این بررسی، مقالات مربوط به فرهنگ و ادب فارسی، در همۀ شماره های چهار مجله:
۱٫ الآداب العالمیه (اتحادیۀ نویسندگان عرب)
۲٫ التّراث العربی (اتحادیۀ نویسندگان عرب)
۳٫ الموقف الادبی (اتحادیۀ نویسندگان عرب)
۴٫ فصول (نقد ادبی – مصر)
استخراج و بررسی شده است. مجله‌های اوّل و دوم و سوم از سایت «اتحاد الکتّاب العرب = اتحادیه نویسندگان عرب» بررسی شده و مجلۀ آخر (فصول) نسخه‌های چاپی آن مورد استفاده قرار گرفته است. در این تحقیق، در مجموع حدود ۶۵۰ شماره از این چهار مجله بررسی شد. نتیجه بسیار تأسّف بار است و تعداد مقالات مربوط به فرهنگ و ادب فارسی، در همۀ شماره‌های این مجلات، تقریباً از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند و وضعیتی بسیار نامناسب، هم از لحاظ کمّی و هم از نظر کیفی، به خود گرفته است. در حالی که آثار مربوط به ادبیات دیگر زبانها در این مجلات به قدری زیاد است که استخراج همۀ آن ها نیازمند پژوهش‌های طولانی است. هدف این مقاله، صرفاً ارائۀ گزارشی از این وضعیت نامناسب است و شرح و بیان تفصیلی علل و اسباب آن، مجالی فراخ‌تر می‌طلبد.
متن کامل مقاله «تأملی در جایگاه فرهنگ و ادب فارسی در عرصه مجلات عربی» نوشته علی سلیمی و فرامرز میرزایی که در شماره ۵۲ – ۵۳ دوماهنامه تخصصی گزارش میراث به چاپ رسیده است در فایل پایین مطالعه کنید.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612