کد خبر:13781
پ
0281829_0

بیش از 10 هزار نسخۀ خطی فارسی در دانشگاه علیگر

بیش از 10 هزار نسخۀ خطی فارسی در کتابخانۀ مولانا‌آزاد دانشگاه علیگر وجود دارد.

میراث مکتوب- محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو با محمد یوسف، رئیس کتابخانه مولانا‌آزاد دانشگاه علیگر دیدار و در خصوص منابع موجود در این کتابخانه و تعداد آثار فارسی این مرکز گفت‌وگو کرد.

یوسف با اشاره به تعداد بیش ‌از 10 هزار نسخه خطی فارسی در کتابخانه مولانا آزاد دانشگاه علیگر نسخه قرآن به خط کوفی که منتسب به امام علی(ع) است و همچنین، نسخه‌ای قدیمی از نهج‌البلاغه را از قدیمی‌ترین آثار مکتوب در این کتابخانه توصیف کرد.

رئیس کتابخانه مولانا‌آزاد دانشگاه علیگر افزود: با توجه به حضور شُعرا و عرفای بزرگ پارسی‌گو در علیگر و اهتمام ویژه‌ای که سرسید بنیانگذار دانشگاه علیگر و برخی دیگر از مسئولین دانشگاه به حفظ و نگهداری میراث مکتوب و آثار عرفا و شُعرا داشتند، مجموعه‌ای عظیم از منابع و آثار مکتوب قدیمی در این کتابخانه نگهداری می‌شود که بیش‌از 10 هزار نسخه آن به زبان فارسی است.

وی همچنین، به تشریح فهرست‌نگاری این نسخ خطی پرداخت و از همکاری خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در چاپ و نشر برخی از این نسخ خطی و فهرست‌نگاری آن تشکر کرد.

تأکید بر گسترش همکاری بین کتابخانه‌های ایران و دانشگاه علیگر هند

ربانی، رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو نیز در این دیدار با حائز اهمیت خواندن حفظ میراث مکتوب به‌عنوان سرمایه‌های فرهنگی و تمدنی هند ابراز امیدواری کرد تا با گسترش همکاری بین کتابخانه‌های ایران و دانشگاه علیگر زمینه‌های مناسبی برای مبادله تجربیات شکل گیرد.

در ادامه این دیدار، از بخش‌های مختلف کتابخانه دانشگاه علیگر بازدید به عمل آمد.

 کتابخانه مولانا‌ آزاد دانشگاه اسلامی علیگر یکی از کتابخانه‌های غنی مربوط به آثار اسلامی و میراث مکتوب فارسی است. در این کتابخانه نسخه‌های ارزشمند قرآن کریم و نهج‌البلاغه مربوط به سده‌های اول و دوم اسلامی موجود است.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612