کد خبر:22443
پ
Neshast-24-b

بيست و چهارمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب

بيست و چهارمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب با عنوان « رونمايي‌ از كتاب‌ جواهرنامه‌ نظامي‌ و نقد و بررسي‌ آن‌ » و با سخنراني دكتر عبدالله‌ عقيلي‌، دكتر علي‌اشرف‌ صادقي‌، دكتر غلامرضا جمشيدنژاد اوّل‌، مهندس يونس كرامتي و استاد ايرج‌ افشار (مصحح اثر)، روز دوشنبه 30 آذر 83 در اين مركز برگزار شد.

ميراث مكتوب- بيست و چهارمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب با عنوان « رونمايي‌ از كتاب‌ جواهرنامه‌ نظامي‌ و نقد و بررسي‌ آن‌ » و با سخنراني دكتر عبدالله‌ عقيلي‌، دكتر علي‌اشرف‌ صادقي‌، دكتر غلامرضا جمشيدنژاد اول‌، مهندس يونس كرامتي و استاد ايرج‌ افشار (مصحح اثر)، روز دوشنبه 30 آذر 83 در اين مركز برگزار شد.
در ابتداي اين نشست دكتر ايراني مدير عامل  مركز پژوهشي ميراث مكتوب، ضمن خير مقدم به ميهمانان، به خصوصدكتر رستگار كه از هلند آمدند و ميهمان بنياد ايران شناسي بودند، كتاب جواهر نامه نظامي را يكي از بهترين كارها و شاهكارهاي استاد افشار دانست و تاكيد كرد: كتاب جواهر نامه نظامي تصحيح استاد گرانقدر جناب آقاي ايرج افشار، هم موضوع جواهرات هست، هم مولف، جوهري بوده و جوهر شناس و هم مصحح خود، گوهري است. همچنين نمايه هايي كه ايشان بر پايان اين كتاب دادند، واقعاً در خور توجه و بسيار ارزشمند است و براي ما نمونه كاري شاياني خواهد بود كه بايد در مجموعه كارهاي خودمان به عنوان الگو از آن استفاده كنيم.
سخنران اول اين نشست، دكتر علي‌اشرف‌ صادقي بود كه ابتدا گفت: هميشه آرزويم اين بود كه اين كتاب چاپ و تصحيح شود و از نظر رشته خودم كه زبان شناسي است، ازآن استفاده كنم.
وي با اشاره به همت والاي آقاي افشار، افزود: اگر ايشان آن متن ها را تصحيح نمي كردند ، سالها طول مي كشيد تا ديگران بيايند و اين كتاب را چاپ كنند. اين كتاب، مخصوصاً كتاب دشواري است با توجه به افتادگي ها و تحريف هايي كه داخل آن هست، متن بي نهايت دشوار و عبارات در بسياري از جاها مغشوش و نامفهوم است و اگر ايشان اين كار را نكرده بود، معلوم نبود تا سي سال ديگر، كسي سراغ اين كتاب برود و آن را تصحيح كند.

در ادامه نشست، دكتر عبدالله‌ عقيلي، هيات كتاب جواهر نامه نظامي را از حيث چاپ و صفحه بندي و تجليد يكي از بهترين نمونه هايي دانست كه در سالهاي اخير به بازار آمده و افزود: درباره كتاب جواهر نامه نظامي با وجود مقدمه فاضلانه اي كه مصحح محترم بر آن نگاشته و فهرست هاي متعدد راهنما كه برآن افزوده اند، كمتر جاي سخني باقي مانده است. وي همچنين پيرامون برخي از واژه هاي نامانوس كه بر مصحح محترم روشن بوده و مجهول نوشته شده، توضيحاتي ارائه نمود.
دكتر غلامرضا جمشيدنژاد اول به عنوان سخنران بعدي نشست، گفت: جواهر نامه نظامي، كتابي است در معرفي سنگ هاي قيمتي و گوهرها به زبان فارسي و شايد نخستين كتاب در اين زمينه به زبان فارسي باشد كه باقي مانده است. وي توضيحاتي را در خصوص مولف كتاب و اهميت عمده اين كتاب بيان نمود.
مهندس يونس كرامتي نيز بر اين باور است كه استفاده مولف جواهر نامه از بعضي آثار ديگر ابوريحان، گوياي آن است كه ظاهرا به ابوريحان خيلي علاقه داشته و به كتاب الجماهر بيروني  به عنوان مهمترين ماخذ كتاب جواهر نامه، اشاره كرد و به مقايسه دو كتاب الجماهر بيروني و كتاب جواهرنامه نظامي پرداخت.
آخرين سخنران نشست، استاد ايرج‌ افشار، مصحح كتاب جواهرنامه نظامي بود و اعتقاد داشت با همين كتاب ها، مي توانيم بگوئيم، چه بوده ايم و در علم، چه جايگاهي داريم. وي از نحوه آشنايي خود با اين اثر گفت و پيرامون آن به تفصيل سخن گفت.
در پايان حضار، به بحث و تبادل نظر پرداختند و سخنرانان به سئوالات مطروحه، پاسخ دادند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612