کد خبر:2918
پ
dehkhoda-m

بزرگداشت علامه علی‌اکبر دهخدا برگزار شد

بزرگداشت علامه علی‌اکبر دهخدا به همّت مرکز لغت‌نامۀ دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، روز چهارشنبه ۷ اسفند ماه در ساختمان مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی برگزار شد

میراث مکتوب – بزرگداشت علامه علی‌اکبر دهخدا به همت مرکز لغت‌نامۀ دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، روز چهارشنبه ۷ اسفند ماه در ساختمان مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی برگزار شد. دکتر مظاهر مصفا، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، عبدالرحیم جعفری، علی افخمی و توفیق سبحانی از میهمانان و سخنرانان این مجلس بزرگداشت بودند.

در این نشست که با استقبال بسیار خوبی از سوی دوستداران علم و ادب و فرهنگ رو به رو شد، هر یک از سخنرانان به بخشی از جنبه‌های شخصیتی و معنوی علامه دهخدا پرداختند.

نخست دکتر علی افخمی، زبان‌شناس و مدیر گروه زبان شناسی دانشگاه تهران و رئیس مؤسسۀ لغت نامۀ دهخدا به میهمانان خوشامد گفت و به فعالیت های مرکز و تاریخچۀ تأسیس و فعالیت های مؤسسۀ لغتنامه پرداخت . افخمی هدف از برگزاری همایش را تدارک یک مجلۀ علمی فرهنگ نگاری ذکر کرد و افزود: امیدواریم که صاحبان اندیشه و کسانی که سال ها تجربه آموخته اند با نوشتن نقد و نظر و مقالات علمی تخصصی در این حوزه نه تنها باعث رشد علمی و ارتقای سطح پژوهش در دانشگاه شوند بلکه نام و یاد این مرد بی نظیر عرصۀ فرهنگ و سیاست در یاد و خاطرۀ نسل جوان حفظ کنیم و زنده نگه داریم.

دکتر حسن انوری عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب و صاحب تألیف فرهنگ بزرگ سخن، سخنران دوم این نشست بود که به جنبه‌های مختلف شخصیت علامه دهخدا پرداخت. وی گفت: آن چه مردم عادی می‌دانند و می شنوند، لغت‌نویسی است ولی او چهره‌های متعددی در تاریخ ایران داشته که به آن خواهم پرداخت.
غلامرضا ستوده، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و مؤلف فرهنگ فارسی به چینی و چینی به فارسی، عبد الرحیم جعفری بنیانگذار و مدیر سابق انتشارات امیر کبیر، سید احمد وکیلیان پژوهشگر و مدیر مسئول فصل‌نامه فرهنگ مردم و الهه کولایی محقق، نویسنده و استاد علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دیگر سخنرانان این مراسم گرامی داشت بودند که هر کدام به طریقی از دهخدا و خاطراتی که با او داشتند سخن گفتند.

نمایش بخش‌هایی مستند و اجرای زنده موسیقی دیگر برنامه‌های مراسم گرامی داشت بود. در این برنامه همچنین استاد مظاهر مصفا شعری از سروده های خود را که در سوگ علامه دهخدا سروده بود و به استادش روان شاد محمد معین تقدیم کرده بود، به مطلع «سزد گر به سوگ تو دنیا بگرید» را برای حاضران خواند.

متن کامل سخنرانی علی افخمی رئیس مؤسسه لغتنامه، غلامرضا ستوده و حسن انوری به زودی در سایت میراث مکتوب قرار خواهد گرفت.

گزارش از سهیلا یوسفی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612