کد خبر:22186
پ
D8A7DB8CD8B1D8A7D986DB8C204_0

برگ زرین دیگری در کارنامۀ میراث مکتوب

دو کتاب تاریخ علمی از مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب برگزیدۀ سی‌و نهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شدند.

میراث مکتوب- به لطف خدا و همت پژوهشگران کوشا و دقت همکاران مؤسسه، دو کتاب تاریخ علمی از مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب برگزیدۀ سی‌و نهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شدند. طبایع‌الحیوان مَروزی، دانشنامه‌ای است در حیوان و انسان‌شناسی و منتهی‌الادراک خَرَقی، کتابی است مفصل در هیئت و نجوم.

طبایع‌الحیوان تصحیح یوسف‌الهادی پژوهشگر متون علمی و تاریخی اهل عراق است. پیشتر از این مصحح در میراث مکتوب کتاب القند فی ذکر علماء سمرقند و کتاب الجماهر فی الجواهر ابوریحان بیرونی چاپ و برگزیده کتاب سال شده بود. وی متخصص تاریخ مغول است و کتاب تاریخ بیهق ابن‌فندق را نیز به عربی ترجمه و همراه با تعلیقات مفصل چاپ کرده‌است.

منتهی‌الادراک رسالۀ دکتری حنیف قلندری است که زیر نظر دکتر معصومی همدانی، تحقیق و تصحیح و با مقدمۀ ایشان از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است‌. این اثر چهارمین کتابی است که‌ در مجموعه تاریخ علم که توسط ایشان انتخاب، راهنمایی و ویرایش علمی می‌شود، در این مؤسسه‌ منتشر می‌شود. به همین دلیل و نیز به دلیل سی سال کار جدی در حوزۀ تاریخ علم و سردبیری مجله تاریخ علم و کمک به تأسیس پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران، به ایشان لوح سپاس و تقدیر و جایزه ویژه از طرف ریاست جمهوری اهدا شد.

سه کتاب دیگر از این مؤسسه، یکی فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه کنگره آمریکا تألیف علی صفری آق‌قلعه، پژوهشگر و کارشناس نسخه‌شناسی مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، دیگری کتاب التشریح عمادالدین شیرازی تصحیح محمدابراهیم ذاکر، و نیز «رسائل خواجو» با مقدمه، تصحیح و تعلیقات دکتر محمود عابدی و دکتر محمد شادروی‌منش، شایسته تقدیر شناخته شدند که در هفتهٔ کتاب جوایز آنها اهدا خواهد شد.

میراث مکتوب ضمن تبریک به مصححان این آثار، مفتخر است که برگ زرین دیگری در کارنامۀ علمی خود به ثبت رساند.

اکبر ایرانی
مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب

 

برای آشنایی بیشتر با آثار بر روی عناوین آنها کلیک کنید.

منتهی الإدراک فی تقاسیم الأفلاک

 

طبایع الحیوان

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612