کد خبر:4950
پ
noskhe-m-6

برگزاری دهمین همایش نسخ خطی اسلامی در دانشگاه کمبریج

دهمین همایش نسخ خطی اسلامی ۹ تا ۱۱ شهریور ماه در دانشکده مگدالن در دانشگاه کمبریج انگلیس برگزار می‌شود

میراث مکتوب – دهمین همایش نسخ خطی اسلامی ۹ تا ۱۱ شهریور ماه در دانشکده مگدالن در دانشگاه کمبریج انگلیس برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «Islamic Manuscripts»، این همایش به همت انجمن نسخ خطی اسلامی با همکاری بنیاد دانشنامه اسلامی و مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه کمبریج برگزار می‌شود.
این همایش عرصه‌ای است برای انعکاس تحولات و فعالیت‌های مربوط به مرمت، حفاظت، فهرست‌نویسی، دیجیتالی کردن و پژوهش در زمینه نسخ خطی و مجموعه‌های نسخ خطی که در طی ۱۰ سال اخیر صورت گرفته است.

این همایش با موضوع «نسخ خطی و چالش‌ها» برگزار می‌شود و در آن مباحث مختلف در این چهارچوب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تأثیر تحولات و درگیری‌های اخیر بر مجموعه‌های نسخ خطی اسلامی به عنوان مثال در مصر، سوریه، عراق، مالی، فلسطین و افغانستان، مطالعات موردی در مورد تلاش‌های اخیر برای نجات نسخ خطی اسلامی و نقش جامعه جهانی و مؤسسات بزرگ جهانی مانند یونسکو و اینترپل در تعیین و بهبود سیاست‌های مدیریت بحران‌ها برای حفظ آثار اسلامی از جمله موضوعاتی است که در این همایش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فناوری برای حفظ و نگهداری نسخ خطی اسلامی

همچنین فناوری برای حفظ و نگهداری نسخ خطی اسلامی آسیب‌دیده یا در معرض آسیب، دیجیتالی کردن نسخ خطی که در شرایط غیراستاندارد و نامطلوب نگهداری می‌شوند، امنیت‌ مجموعه‌های خطی در برابر غارت و پاول و نقش بازارهای بین‌المللی هنر و نقش رسانه‌های ملی و بین‌المللی و شبکه‌های اجتماعی در جریان بحران‌های تأثیرگذار بر میراث فرهنگی از دیگر موضوعات مورد بحث در این همایش خواهد بود.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612