کد خبر:5159
پ
movahed-poster-m

برگزاری آیین نکوداشت دکتر محمدعلی موحد در دانشگاه تبریز

دانشگاه تبریز آیین تجلیل و تکریم از خدمات برجستۀ علمی، فرهنگی و اجتماعی دکتر محمدعلی موحد را ۳۱ اردیبهشت سال جاری برگزار می‌کند

میراث مکتوب – دانشگاه تبریز با هدف قدردانی از یک عمر کوشش صادقانۀ دکتر محمدعلی موحد آیین تجلیل و تکریم از خدمات برجستۀ علمی، فرهنگی و اجتماعی این استاد پیشکسوت را ۳۱ اردیبهشت سال جاری برگزار می کند.

در آیین نکوداشت استاد محمدعلی موحد، از سه کتاب با قافلۀ شوق (ارج‌نامۀ استاد)، شمع جادوی امید (جلد دوم مقالات اهدایی به استاد) و کتابشناسی توصیفی آثار دکتر موحد رونمایی می شود.

به گفتۀ محمد طاهری خسروشاهی دبیر اجرایی این همایش، کتاب با قافلۀ شوق پس از مقدمه ‌ای موجز از شرح حال استاد موحد، با درج سال‌شمار دقیقی از زندگی و آثار ایشان آغاز می‌شود و سپس با گفت‌ وگویی جدید دربارۀ شمس تبریزی و چند موضوع دیگر ادامه می‌یابد. در بخش دوم ارج‌نامه که «دربارۀ استاد» نام دارد، جمعی از دوستان و ارادتمندان دکتر موحّد، دربارۀ سلوک اخلاقی و معنوی استاد و پیرامون آثار ایشان سخن گفته‌اند. بخش سوم ارج‌نامۀ استاد موحّد به شیوۀ مرسوم جشن‌نامه‌ ها و یادنامه ‌ها، دربرگیرندۀ آثار برخی از مفاخر و بزرگان فرهنگ و ادب است که مقالات خود را در موضوعات متنوع تحقیقات ادبی، تاریخی و حقوقی به احترام استاد موحّد از ایران و خارج کشور جهت انتشار در ارج‌نامۀ ایشان به دانشگاه تبریز اهدا کرده‌اند.

گفتنی است استاد محمّدعلی موحّد متولد دوم خرداد ۱۳۰۲ شمسی در تبریز، ادیب، حقوق‌ دان و عرفان ‌پژوه و شمس‌ شناس برجستۀ ایرانی است. وی در سال‌ های بحرانی ماجرای نفت در ایران (دهۀ سی) به معاونت حقوقی شرکت ملی نفت رسید و پس از آن به‌ عنوان معاونت اجرایی اوپک، در ژنو مستقر شد. از آثار وی می‌‌توان به کتاب‌های: نفت ما و مسائل حقوقی آن، تصحیح مقالات شمس تبریزی (برندۀ جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران)، ترجمۀ سفرنامه ابن بطوطه، خواب آشفتۀ نفت (برندۀ جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران)، در هوای حق و عدالت (برندۀ جایزۀ اندیشۀ سال)، ترجمه و تحلیل فصوص‌الحکم ابن عربی، تصحیح رساله در مناقب خداوندگار، ترجمۀ اعلامیۀ جهانی حقوق بشر، مبالغۀ مستعار (ردّ ادعای شیوخ بر مالکیت جزایر سه‌گانه) و … اشاره کرد. موحّد از سال ۱۳۸۲ به عضویت پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران در آمده است.

مراسم بزرگداشت دکتر محمدعلی موحد با حضور چهره‌های برجسته علمی، فرهنگی و ادبی کشور روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ساعت ۳۰/۹ صبح در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612