کد خبر:35342
پ
۱۶۹۷۳۵۰۵۱۹-IMG_1850

برپایی نمایشگاه «اسماء الرسول (ص)»؛ یادگار سده دهم هجری

کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاه‌های «اسماء الرسول (ص)» و «آثار گل و مرغ استاد و هنرجویان موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک» را بر پا کرده است.

میراث مکتوب- دو نمایشگاه جذاب آثار تاریخی و هنری در کتابخانه و موزه ملی ملک برپا شده است که هریک به شیوه‌ای دگرگونه نماهایی دلنشین از فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی را به نمایش می‌گذارند.

یک مرقع نفیس بازمانده از سده دهم هجری به خط ثلث در جایگاه میراثی از ارادت هنرمندان به بارگاه احدیّت و رسول‌اش حضرت ختمی مرتبت صلی‌الله علیه و آله و سلم در میان مرقعات خوش‌نویسی در کتابخانه و موزه ملی ملک به یادگار مانده است. این مرقع نفیس در ۲۶ برگ که پاره نخست آن به نام‌های حضرت حق و پاره دیگر نام‌های پیامبر مصطفی (ص) مزین شده، به شماره ۶۰۱۳ در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک ثبت شده است. این مرقع افزون بر ارزش معنوی و محتوایی نمونه‌ای شاخص و کم‌مانند از کتابت خط ثلث در دوره صفوی به شمار می‌آید. خوش‌نویس این مرقع تاکنون شناخته نشده است. این نمایشگاه در نگارخانه ملک میزبان دوستداران فرهنگ و تاریخ است.

همچنین دوره نگارگری و گل‌ومرغ یکی از دوره‌های آموزشی کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید که از تابستان ۱۴۰۲ در ساختمان موقوفه برگزار شده است. استاد پریسا رحمانی آموزش هنرجویان را در این دوره آموزشی برعهده دارد. دستاورد هنرآموزی و هنرجویی در این دوره که به بازآفرینی این هنر دیرپا می‌پردازد، آثاری زیبا و ارزشمندند که در نمایشگاهی گروهی در سرسرای نمایشگاهی همکف کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درآمده‌اند.

نمایشگاه اسماء الرسول

نمایشگاه آثار گل و مرغ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612