کد خبر:22681
پ
فاقد تصویر شاخص

بخشي از اين كتاب، محتاج رساله هايي است كه مكشوف تر از اين باشد كه هست

استاد ايرج افشار در نشستي با عنوان «معرفي و بررسي كتاب دستور الجمهور»، گفت: تصور مي كنم، چند قسمت از اين كتاب، از نظر بيان مقالات و اقوال نه متني و اقوال بايزيد، محتاج رساله هايي است كه مكشوف تر از اين باشد كه هست.

ميراث مكتوب- استاد ايرج افشار در  نشستي با عنوان «معرفي و بررسي كتاب دستور الجمهور»، گفت: تصور مي كنم، چند قسمت از اين كتاب، از نظر بيان مقالات و اقوال نه متني و اقوال بايزيد، محتاج رساله هايي است كه مكشوف تر از اين باشد كه هست.
وي در هشتادمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب كه روز دوشنبه20 دي ماه 89 در اين مركز برگزار شد، افزود: موجب اصلي اين كتاب كه به اين صورت درآمده آقاي شهريار عدل بود. وي پروژه بزرگي براي اصلاح مرمت باستاني بقعه بايزيد بسطام در پيش گرفته بود و متوجه شد كه از بايزيد مقالاتي وجود دارد كه از زمان تقريبا نزديك انقلاب، كسي از وجود اين كتاب در ايران خبر نداشت. ايشان توانستند 2 نسخه اي كه در ماورا النهر بود را عكس بگيرند و ارائه كنند.
استاد افشار در ادامه گفت: يكي از اين نسخ، اساس قرار گرفته چون يك خط است و يكراست و صحيح نوشته شده و كمتر دستكاري دارد، اما ديگري 3 خطه است و متفاوت. از روي نسخه هاي زيادي برداشته شده كه بصورت تكميلي مفيد بود و مورد استفاده قرار گرفت و يك نسخه هم مشهور و جديد الفبايي شده است. در هر حال كاري كه اجرا شده و قابل اجرا بوده، اين است كه در دسترس قرار دارد.
وي همچنين افزود: تصور مي كنم، چند قسمت از اين كتاب، از نظر بيان مقالات و اقوال نه متني و اقوال بايزيد، محتاج رساله هايي است كه مكشوف تر از اين باشد كه هست. مثلا در حين اجراي كارمتوجه شدم كه در اين كتاب، از زمان فوت بايزيد تا سعدي كه تحربر شده، اسامي زيادي از اولاد و خاندان افراد بايزيد، خواه ديواني وخواه دنباله رو جدشان، وجوددارد. جدول ابتدايي و يك جدول اسامي از افردي كه به بايزيد منسوب بوده اند، تهيه شده است..
 استاد افشار در پايان گفت: آنقدر دراحوال اين عرفا و شخصيت شان، دگرگوني، دستخوردگي و نقل قول هايي است كه معلوم نيست صحيح هستند يا نه كه شايد لازم است، كسي فقط به اين انساب بپردازد و يكي  هم، نص اقوال است كه مي شود فهميد چقدر اين انتساب ها با هم در ارتباط هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612