کد خبر:6343
پ
khat

باورها و روایت ها دربارۀ پیدایش خط

خط چیست؟ منشأ خط کدام است؟ اسطوره‌ها، روایتها و باورهای دینی ابتدا و ابداع خط را از کجا آغاز می‌کنند؟

میراث مکتوب – خط چیست؟ منشأ خط کدام است؟ اسطوره‌ها، روایتها و باورهای دینی ابتدا و ابداع خط را از کجا آغاز می‌کنند؟ مستندات موجود پیش از تاریخ همچون نقوش، علائم و نشانه‌های خطی در نقاط مختلف جهان با چه ترتیب و زنجیره‌ای منجر به ایجاد خط در جهان شده‌اند؟ خط چه نقشی در ایجاد و باروری زبان مدنی انسانِ تمدّن‌ساز داشته است؟ اینها نکات و مباحثی هستند که نگارنده به عنوان آغاز و زمینه آشنایی با خطوط و زبانهای باستانی مطرح کرده است.

بنا بر مدارک باستان شناسی چنانچه تاریخ و مدنیت با پدیدۀ خط آغاز شده باشد پی به تعبیری همان طور که سیر تحول خط کتیبه ها هم نشان می دهد، خط باید موجد و پدیدآورنده، کتابت و در نهایت زبان مدنی انسان شده باشد. خط باید موجد و پدیدآورنده، کتابت و در نهایت زبان مدنی انسان باشد.

در مباحث خطوط و کتیبه ها در کتاب آشنایی با خطوط و زبانهای باستانی سعی شده علاوه بر کتیبه های شناخته شدۀ قبل، از کتیبه هایی که در سالهای پس از انقلاب کشف و منتشر شده است نیز برای آشنایی دانشجویان با کتیبه های تازه یاب و معرفی آنها استفاده شود. مطالب کتاب پس از پیشگفتار و مقدمه در پنج فصل تدوین شده است.

فهرست مطالب این کتاب بدین شرح است:

پیشگفتار

 مقدمه

 فصل یکم: پیدایش خط بنا بر افسانه‌های کهن و روایات دینی

 فصل دوم: تعریف و علّت استفاده از اصطلاح «کتیبه»

 فصل سوم: نگاه اولیه باستان‌شناس به یک کتیبه و رویارویی با آن

 فصل چهارم: خطوط و زبانهای ایرانی: دوره کهن، دوره میانه و دوره جدید

 فصل پنجم: متون خط پهلوی کتابی

 ضمیمه

 تصاویر

 منابع فارسی

 منابع لاتین

بشّاش کنزق: رسول، آشنایی با خطوط و زبانهای باستانی، تهران، سمت، 164 صفحه، 1393.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612