کد خبر:1838
پ
bbannaer

بازنویسی و بازآفرینی قصه‌ها؛ ضروری یا غیرضروری

شمارۀ ۴۳ و ۴۴ فصلنامۀ فرهنگ مردم (ویژه نامۀ قصۀ ۳) ویژۀ پاییز و زمستان ۱۳۹۱ با موضوع «بازنویسی و بازآفرینی قصه» به مدیرمسئولی و سردبیری سید احمد وکیلیان منتشر شد.

میراث مکتوب – شمارۀ ۴۳ و ۴۴ فصلنامۀ فرهنگ مردم (ویژه نامۀ قصۀ ۳) ویژۀ پاییز و زمستان ۱۳۹۱ با موضوع «بازنویسی و بازآفرینی قصه» به مدیرمسئولی و سردبیری سید احمد وکیلیان منتشر شد.
این شماره سومین ویژه‌نامۀ فصلنامۀ فرهنگ مردم دربارۀ انواع داستانی ادبیات شفاهی است. شماره های اول و دوم ویژۀ قصه به ترتیب در سال های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ منتشر شد. موضوع کلی این شماره اگرچه دربارۀ انواع داستانی ادبیات شفاهی است، اما در آن سعی شده به موضوع بازنویسی متون داستانی بیشتر توجه شود. در میان همۀ اقوام و ملت ها دربارۀ برخی پدیده های طبیعی و مکان های جغرافیایی و نیز شخصیت های تاریخی حکایت هایی وجود دارد که از لحاظ نوع شناسی ادبی واجد ویژگی هایی است که آنها را از سایر انواع داستانی متفاوت می سازد.
نخستین مقاله این شماره از فرهنگ مردم «حکایت شتربازی پیامبر با حسنین» است. مقالۀ دوم با عنوان «ضامن آهو» به بررسی روایت‌های متفاوت قصه ضامن آهو، که به بررسی روایت‌های متفاوت قصه ضامن و تاریخچۀ آن می پردازد و نشان می دهد این قصه در ادبیات شفاهی ایران بسیار مشهور است و سابقه ای بیش از هزار سال در ادبیات کتبی دارد. مقالۀ سوم با عنوان «گالیسا … کی می‌رسد باران» به افسانۀ باران‌خواهی اشاره دارد. مطلب بعدی نوشته ای از شادروان مهدی آذریزدی است. آذریزدی نیاز به معرفی ندارد. وی جزء نخستین کسانی است که برخی از متون معتبر ادبیات گذشتۀ فارسی را به شکل قابل تحسینی برای کودکان و نوجوانان بازنویسی کرده است. این مطلب با عنوان «نظرات مهدی آذریزدی در باب بازنویسی در یک نوشته منتشر نشده از او» به چاپ رسیده و سپس «حکایت خر و روباه (در بیان آن کسی که توبه کند و پشیمان شود و …)» آمده است، «تأثیر هزار و یک شب بر ادبیات انگلیسی» و «هزار و یک شب برای کودکان» عنوان دو مقالۀ بعدی است که موضوع آن‌ها بررسی تأثیرات در دو حوزۀ متفاوت است. نخستین مقاله تألیف فهد محمد طالب سعید العقولی و مقالۀ بعدی را اولریش مارزلف نوشته است. این دو مقاله به علت تأثیرات فراوان هزار و یک شب بر حوزه‌های فرهنگی متفاوت بوده است و با این مقاله بخش نخست فصلنامه به پایان می رسد.
بخش دوم این فصلنامه به مقالات تحلیلی و قصه های کوتاه اختصاص دارد و اولین مطلب آن «وندالیسم و اهمیت حفظ میراث معنوی» اختصاص دارد. وندالیسم که به معنای تخریب آثار میراث فرهنگی مادی و معنوی است که در این مقاله بیشتر تأکید بر میراث معنوی است. بعد از آن مقالۀ «مکر زنان و راویان مرد» نوشتۀ مارگارت میلز فرولکوریست آمریکایی است که سال ها در حوزۀ ادبیات و فرهنگ شفاهی مردم تاجیکستان و افغانستان پژوهش کرده است و سپس دو قصۀ کوتاه و جذاب با عناوین «سلام بر حسین، لعنت بر شیخ بهائی!» و «عاشق چشمان قورباغه» آمده است و در آخر مقالۀ تاریخ پژوهش‌های فرهنگ مردم و مردم‌شناسی ایران در بخش یازدهم می‌آید که دربارۀ مرکز مردم‌شناسی است.
در پایان این فصلنامه نیز گزارش و نقد و بررسی کتاب های نقض، چرند و پرند ،شهر بابک در آیینۀ اسناد ، چهارکتاب در حوزۀ فرهنگ مردم بختیاری، شهریار و شعر ترکی، ادبیات در سدۀ دهم هجری/ شانزدهم میلادی و معرفی سی و نهمین شمارۀ فصلنامۀ شکار و طبیعت به چشم می خورد.
سید عبدالرضا موسوی طبری، سید هادی میرآقایی، سید احمد وکیلیان، علی اکبر غفاری، محمد جعفری (قنواتی)، فهد محمد طالب سعید العولقی، ترجمۀ شهروز مهاجر، فروغ اولاد، ابوالقاسم فقیری و حمیدرضا الوند از نویسندگان مقالات این شماره از فصلنامۀ فرهنگ مردم هستند.
شمارۀ ۴۳ و ۴۴ فصلنامۀ فرهنگ مردم در ۱۸۵ صفحه به چاپ رسیده است.
معرفی نشریه از سیده معصومه کلانکی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612