کد خبر:31688
پ
۶۷۵۴۳-۲

بازنشر کتاب «شعر هزارساله فارسی»

کتاب «شعر هزارساله فارسی» تألیف محمدجعفر محجوب و قاسم تویسرکانی، پس از ۶ دهه بازنشر شد.

میراث مکتوب- کتاب «شعر هزارساله فارسی» تألیف محمدجعفر محجوب و قاسم تویسرکانی که فقط یک‌بار در دهه ۱۳۴۰ منتشر شده بود، راهی بازار کتاب شده است.

این کتاب در ۲۷۶ صفحه و با قیمت ۲۲۰ هزار تومان در انتشارات مروارید عرضه شده است.

 در بخشی از مقدمه می‌خوانیم: در این کتاب نمونه‌هایی از شعر سی و یک تن از بزرگ‌ترین شاعران فارسی گردآمده و برای این‌که خواننده بی ‌زحمت تتبع، سراینده شعر را نیز بشناسد و به شیوه سخن و شخصیت شاعر نیز آشنا شود، شرح‌حالی مختصر ولی بسیار جامع از او آورده‌ایم. هرچند در آن‌چه درباره شاعر و شعر او نوشته شده، تا آنجا که ممکن بوده کوشیده‌ایم تنها مطالبی را ذکر کنیم که در میان اهل ‌فن مُسلم گشته یا خود ما بدان یقین کرده یا آن را به صِحت نزدیک‌تر دانسته‌ایم. بسیاری از کسانی که درباره شاعری چیزی نوشته‌اند، کوشیده‌اند که عیب‌های او را نادیده بگیرند، یا اگر عیبی نمایان است، پرده‌ای از عذرهای گوناگون بر روی آن بپوشند. ما برخلاف این روش هرگاه در خوی و رفتار یا در سخنان شاعر عیبی یافتیم آن عیب را نیز همچون کمال او، بی‌هیچ چشم‌پوشی وانمودیم، زیرا معتقدیم که اثر این عیب‌گویی نکوتر از پرده‌پوشی‌هاست. چه، هر قدر بزرگان سخن گرامی باشند، حقیقت از ایشان گرامی‌تر است.

همچنین در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: در نیمه نخست دهه ۱۳۴۰، دکتر محمدجعفر محجوب و دکتر قاسم تویسرکانی، دو استاد بسیار فاضل و شعرپژوه دانشسرای عالی (دانشگاه تربیت‌معلم، و دانشگاه خوارزمی بعدی) به‌اتفاق یکدیگر کوشیدند تا تحلیل و منتخبی شایسته از شعر کهن فارسی، از رودکی سمرقندی تا هاتف اصفهانی، فراهم آورند و در دسترس دانشجویان و علاقه‌مندان ادبی قرار دهند. این منتخب که متأسفانه پس از آن هیچ‌گاه بازنشر نشد، کتاب‌ خواندنی حاضر است که در آن گزیده‌ای از سروده‌های سی و یک سراینده در یک دوره هزارساله، همراه با تحقیق و تفحص دقیق در زندگی و آثار هر شاعر به دوستداران شعر ایران و قلمرو فرهنگ ایران عرضه می‌شود.

شعر هزارساله فارسی

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612