کد خبر:29842
پ
۶۲۵۶۴۹۹۷-۲

اهدای جایزه جهانی حکیم فردوسی به پژوهشگران ایرانی و خارجی

نشان ملی و بین المللی حکیم فردوسی از سال آینده به فردوسی پژوهان، شاهنامه پژوهان، فردوسی شناسان و حماسه پژوهان اهدا خواهد شد.

نشست خبری پاسداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با عنوان «نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی» با حضور محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمد حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمع زیادی از رسانه های داخلی و خارجی یکشنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات انجمن برگزار شد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای این نشست رسانه ای طی سخنانی گفت: از نمایندگان محترم وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و بنیاد ایرانشناسی سپاسگزاریم چرا که این دو نهاد سهم بسزایی در برگزاری مراسم های هفته بزرگداشت حکیم فردوسی دارند. البته دستگاه های دیگر مانند شهرداری مشهد، خردسرای فردوسی و اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی هم نقش مهمی در این رویداد ملی و بین المللی خواهند داشت.

شالویی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در دولت مردمی، گرامیداشت مفاخر ایران و جهان را در دستور کار خویش قرار داده‌اند و بر همین اساس امسال نیز این اقدامات گستردگی بیشتری خواهد داشت.

او تأکید کرد: اگرچه برخی مفاخر و مشاهیر ایران اسلامی که از آنها نام می‌بریم امروز در جغرافیای مرزی ما واقع نشده‌اند، اما همچنان در قلمرو ایران بزرگ فرهنگی بشمار می روند و ما نیز همواره با برپایی مراسم های نکوداشت و پاسداشت نام، یاد و اندیشه آن ها را ارج می نهیم.

شالویی ادامه داد: برپایی مراسم ملی پاسداشت حکیم فردوسی ریشه در اصالت ایرانیان و موجب مباهات ایران در همه جهان است. شخصیتی که شاهنامه اثر سترگ اوست و شعر و اندیشه اش اهمیت قابل توجهی در سپهر فرهنگی ایران و جهان دارد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: ما در آستانه یکصد و یکمین سالگرد تأسیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی قرار داریم. این انجمن از زمان تأسیس تاکنون ۳۸ اثر ماندگار از جمله بناهای یادبود مفاخر ایران را ساخته است که از جمله آنها آرامگاه فردوسی در مشهد مقدس است. طوس که به حکیم خود شناخته می‌شود آرامگاهی در دل خود دارد که انجمن بانی ساخت آن بود است و برنامه بزرگداشت حکیم فردوسی هم به صورت ویژه در بیست و چهارم و بیست و پنجم اردیبهشت ماه در همین مکان برگزار خواهد شد.

شالویی تأکید کرد: امسال برنامه های بزرگداشت حکیم فردوسی نه تنها در استان خراسان که در تهران و سراسر ایران با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری ها، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی مختلف برگزار می شود. البته نمایندگی های فرهنگی ایران در خارج از کشور و بسیاری از دانشگاه های داخلی و خارجی نیز در این رویداد ملی و جهانی مشارکت خواهند داشت. همچنین آئین افتتاحیه این رویداد ملی و بین المللی هم با قرائت پیام ریاست محترم جمهوری برگزار خواهد شد.

او اضافه کرد: امسال با حضور دانش آموزان مدارس شبانه روزی سراسر کشور در آرامگاه حکیم طوس شاهد مشارکت فعال این عزیزان در پویش دانش آموزی گرامیداشت حکیم فردوسی خواهیم بود.

رئیس ستاد ملی بزرگداشت حکیم فردوسی در ادامه سخنان خود گفت: نشان ملی و بین المللی حکیم فردوسی نیز در نظر گرفته شده است که بر اساس آیین نامه های رسمی از سال آینده این نشان جهانی به فردوسی پژوهان، شاهنامه پژوهان، فردوسی شناسان و حماسه پژوهان بر اساس رأی و نظر هیأت داوران تعلق خواهد گرفت. همچنین جایزه جهانی فردوسی نیز امسال به برگزیدگان در رشته های مختلف مرتبط با حکیم فردوسی و شاهنامه اهدا خواهد شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: معرفی و پاسداشت چهره ها و مفاخر سرشناس در سطح ملی و بین المللی به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خصوص با همکاری نمایندگی های فرهنگی ایران در خارج از کشور و کشورهای فارسی زبان همچنان ادامه دارد و انتشار آثار و کتب آن ها نیز در دستور کار است. از سوی دیگر ازجمله برنامه های جدید انجمن نیز این است که مفاخر حاضر در نقاط دوردست و محروم کشور را شناسایی و با همکاری شهرداری ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا و سایر نهادهای فرهنگی آن ها را مورد تجلیل قرار دهد.

شالویی در پایان گفت: در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب امسال نام حکیم فردوسی بیش از گذشته مطرح می شود و در مراکز استان‌ها نیز به این مهم توجه بیشتری خواهد شد. برای برگزاری باشکوه تر برنامه های هفته بزرگداشت حکیم فردوسی از مراکز استان‌ها خواسته شده تا همایش‌هایی را با محوریت حکیم طوس برگزار کنند و در این رابطه برنامه‌های ادبی، فرهنگی و هنری را سامان دهند. بنیاد رودکی و سایر مجموعه‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آئین ها و مراسم های باشکوهی را در راستای تجلیل از این حکیم و شاعر هویت ساز ایرانی برگزار خواهند کرد.

در ادامه این برنامه محمد حسین‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و گفت: برنامه‌های متعددی در سطح استان خراسان در روز و هفته بزرگداشت حکیم فردوسی پیش‌بینی شده که برخی از این رویدادها با همراهی دیگر استانها و دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد. از طرفی محوریت علمی این رویداد هم برای ما مهم بود که به واسطه فعالیت دانشگاهیان شکل گرفت و در این رابطه جلسات، نشست ها و برنامه های متنوعی را خواهیم داشت.

او تأکید کرد: شعار محوری امسال در بزرگداشت حکیم فردوسی «فردوسی پاسدار فرهنگ و ادب ایرانیان» است که فعالیت های فرهنگی و هنری در استان‌ها با محوریت این شعار صورت می پذیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: در روز بیست و چهارم اردیبهشت ماه همایش علمی در شهر مشهد داریم. بعدازظهر همان روز هم حضور مردمی در آرامگاه حکیم طوس را خواهیم داشت. آیین اعطای نشان حکیم فردوسی و از سال آینده هم اعطای نشان بین‌المللی این حکیم به فردوسی پژوهان را در دستور کار داریم.

در پایان این نشست با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و نمایندگاه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و بنیاد ایران شناسی از پوستر مراسم بزرگداشت حکیم فردوسی در سال ۱۴۰۲ رونمایی شد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612