کد خبر:35771
پ
۶۲۷۸۶۴۷۵-۲

انتشار «شرح تاریخ یمینی»

کتاب «شرح تاریخ یمینی (الیُمنی فی شرح الیَمینی)» اثر صدرالأفاضل حسین بن قاسم خوارزمی (درگذشته ۶١٧ قمری)، با تصحیح و تحقیق عاطفه زندی راهی بازار کتاب شد.

میراث مکتوب- کتاب «شرح تاریخ یمینی (الیُمنی فی شرح الیَمینی)» اثر صدرالأفاضل حسین بن قاسم خوارزمی (درگذشته ۶١٧ قمری)، با تصحیح و تحقیق عاطفه زندی راهی بازار کتاب شد.

این کتاب در ٣۵٨ صفحه، با شمارگان ٢٠٠ نسخه و بهای ٢٩۵هزار تومان در انتشارات مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) منتشر شده است و دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های تاریخ، ادبیات فارسی و ادبیات عرب، تا دهم آذر، از تخفیف ٢۵ درصدیِ خرید آن برخوردار خواهند شد.

در یادداشت کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی بر آغاز این کتاب آمده است: «در میان متون فارسی و عربی برجای مانده از سده‌های پیشین، شمار چشمگیری، هم از جهت ارزش‌های ادبی و هم سودمندی‌های تاریخی و جغرافیایی اهمیّت خاص دارند: از یکسو، ادیبان از ارزش‌های ادبی اثر برخوردار می‌شده‌اند و بسا که با شرح و بسط متن، بر فایده‌های آن برای متعلّمان و دیگر دلبستگان به ادب فارسی، عربی و تاریخ می‌افزودند و از سوی دیگر، این قبیل متون، برای تاریخ‌نگاران و پژوهشگران تاریخ در حوزه موضوعات مربوط به اسلام و ایران سودمندی‌های قابل توجه داشت.

یکی از مهم‌ترین متون تاریخی، که ارزش‌های ادبی آن از هنگام تألیف قابل توجه بوده و شماری از عالمان اهل ادب و لغت بر آن شرح نوشته‌اند، الیمینی، اثر ابونصر عُتبی است که در عین حال، از جمله مآخذ مهم تاریخی مربوط به عهد غزنوی و به‌ویژه سلطان محمود غزنوی محسوب می‌شود. الیُمنی، که اینک در دسترس خوانندگان و پژوهشگران قرار دارد، از جمله شروح مهم الیمینی است، اثر صدرالأفاضل خوارزمی. این شرح گذشته از ارزش‌های ادبی، متضمّن فواید تاریخی قابل توجه است و به‌ویژه، مقدمه و تعلیقات کتاب، بر سودمندی‌های متن افزوده ‌است.»

علاقه‌مندان برای تهیه این اثرِ تازه‌منتشرشده می‌توانند به فروشگاهِ انتشارات مرکز به نشانیِ تهران، نیاوران، کاشانک، شماره ۲۱۰  و یا به فروشگاه اینترنتی مرکز به نشانی  store.cgie.org.ir  مراجعه کنند.

شرح تاریخ یمینی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612