کد خبر:2926
پ
divanj-m

انتشار دیوان کامل جنید شیرازی

دیوان کامل و منقّح جنید شیرازی که سروده های شاعر قرن هشتم، ابوالقاسم جنید بن محمود شیرازی، است از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با همکاری انتشارات سفیر اردهال منتشر شد.

میراث مکتوب – دیوان جنید مجموعه‌ای از سروده‌های معین‌الدین ابوالقاسم جنید بن محمود شیرازی از نویسندگان و واعظان مشهور شیراز در سده ۸ ق است که انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با همکاری انتشارات سفیر اردهال آن را منتشر کرده‌اند.
تاکنون دیوان جنید شیرازی دو مرتبه به چاپ رسیده است؛ نخست به سال ۱۳۲۰ به همّت سعید نفیسی و دوم به سال ۱۳۷۹ توسط احمد کرمی. اما از آنجاکه چاپ نخست تنها بر اساس یک نسخه انجام شده و بسیاری از اشعار جنید را در بر ندارد و چاپ دوم نیز دقیقاً با اضافات اندکی تجدید همان چاپ اول (با حذف پانوشتها) است و از طرف دیگر هر دو چاپ نایاب و پرغلط هستند، ضرورت تصحیح و چاپ اشعار جنید بیش از پیش احساس می‌شد.
خوشبختانه آقای امید سُروری با استفاده از ۴ نسخه خطی از دیوان جنید، ۹ جنگ و سفینه خطی و ۴ اثر چاپی، مجموعه‌ای از اشعار جنید را که شامل ۱۳ مسمّط، ۲۹ قصیده، ۱۳۱ غزل، ۷ قطعه، ۱ ترکیب‌بند و ۴ رباعی می ‌شود، تحقیق و تصحیح نموده و در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار داده است.
وی در مقدمه‌ای جامع به بررسی شرح احوال و آثار و نیز سبک شعری جنید پرداخته و در خصوص وعظ و واعظان در سده ۸ق در شیراز اطلاعات جالبی ارائه کرده‌ است.
دکتر محمد رجبی، ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، در مقدمه ای بر این کتاب نوشته اند:
هر متنی که از مآثر علمی و فرهنگی کشورمان به زنجیرۀ تحقیق و تصحیح می­‌پیوندد و انتشار می‌یابد، گویایِ منزلتِ متمایز ایرانیان در گسترۀ دانش و اندیشه بشری، و پیوستگی سلسله حیات معنوی و فرهنگی آنها در ادوار تاریخ است. از این‌رو هرچه بیشتر، میراث مکتوب خود را عرضه کنیم، بهتر می­توانیم امروز خود را با گذشته شکوهمند و شکوفای خویش گره بزنیم و فردای بهتری را برای آیندگان‌مان ترسیم کنیم.
کتابخانه مجلس شورای اسلامی با دارا بودن گنجینه­ ای گران و کلان از آثار و مآثر اسلامی و ایرانی، وظیفه خود می­داند به قدر امکانات، به چاپ و نشر متون و اسناد بپردازد و آنها را در اختیار جامعه علمی و فرهنگی کشور قرار دهد.
جنید شیرازی، سراینده ۸ق است و اشعار او در بررسی ادبیات وعظ و مضامین توحیدی در آن سده اهمیت دارد. تصححیح و تحقیق این دیوان با استفاده از دست‌نویسهای موجود از اشعار او، تذکره‌ها، سفینه‌های خطی و … صورت گرفته است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612