کد خبر:25489
پ
۶۵۴۶۷-۳

انتشار جلد ۷۷ فهرست نسخ خطّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران

میراث مکتوب- هفتاد و هفتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران» با تحقیق و تألیف سفانه زمان‌زاده و به همّت معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملّی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد. در هفتاد و هفتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه […]

میراث مکتوب- هفتاد و هفتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران» با تحقیق و تألیف سفانه زمان‌زاده و به همّت معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملّی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

در هفتاد و هفتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران» ۳۰۰ جلد ( ۵۰۹ عنوان) نسخه خطّی (از شماره ۲۵۸۰۱ تا ۲۶۱۰۰) از گنجینه نسخه‌های خطّی کتابخانه ملّی ایران معرفی شده است.

فهرست حاضر شامل نسخه‌هایی به زبان‌های فارسی، عربی و تعداد اندکی ترکی با موضوعات مختلف است. بیشتر نسخه‌های این جلد متعلق به کتابخانه مسجد جامع کرمان و کتابخانه حوزه علمیه کرمان است.

در هفتاد و هفتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» نسخه‌های کهنی از قرن هشتم تا چهاردهم معرفی شده است. کهن‌ترین نسخه رقم‌داری که در این مجلد معرفی شده «الکَشّاف عن حَقاق غَوامِضِ التّنزیل وَ عُیونِ الأقاویلِ فِی وُجُوهِ التّأویلِ» با تاریخ کتابت ۱۱ جمادی‌الاول ۷۶۲ قمری است و جدیدترین نسخه رقم‌دار، «تریاق فاروق» با تاریخ کتابت ربیع‌الثانی ۱۳۶۶ قمری است.

در تهیه این فهرست، از قواعد استاندارد فهرست‌نویسی برای یکدست‌سازی اطلاعات نسخه‌های خطّی استفاده شده و این اطلاعات در دو بخش کتابشناسی و نسخه‌شناسی ارائه شده است.

جلد ۷۷ «فهرست نسخ خطّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران» در ۶۸۲ صفحه چاپ و روانه بازار نشر شد. تحقیق و تألیف این فهرست را «سفانه زمان‌زاده» انجام داده ‌است.

همچنین نمایه‌های هفت‌گانه پدیدآورندگان، آثار معرفی شده، موضوع، کاتبان، محلّ کتابت، سالشمار کتابت و نقش مهرها، و همچنین تصاویر برگزیده از نسخه‌های نفیس، بر اعتبار و غنای علمی و هنری این فهرست افزوده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند ازطریق مراجعه به فروشگاه انتشارات سازمان واقع در ساختمان کتابخانه ملّی ایران و به صورت غیرحضوری به فروشگاه مجازی سازمان به آدرس: http://bookshop.nlai.ir مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612