کد خبر:6929
پ
nosakh

انتشار جلد چهل و پنجم فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی

جلد چهل و پنجم فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی با تحقیق و تدوین هایده چیذری منتشر شد.

میراث مکتوب – هايده چيذري با نظارت ابوالفضل حافظيان بابلي اين جلد از فهرست نسخ خطي را تاليف كرده است.

در اين جلد 300 نسخه خطي (ثبت شده از شماره 16001  تا16300) معرفي شده است.

در مقدمۀ اين كتاب به قلم مولف آمده است: بیشتر نسخه‌های این فهرست، متعلق به مجموعه شخصی سیدمحمد جزایری است. این مجموعه پیش از این در تملک سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی بوده است. پس از ادغام این سازمان با کتابخانه ملی در سال 1379، اموال آن از جمله نسخه‌های خطی، به کتابخانه ملی منقل شده است.

روش فهرست‌نویسی این مجلد، اکتفا به اختصار و پرهیز از اطاله کلام در دو بخش کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی است. مستندسازي اعلام و موضوع‌ها نيز در اين فهرست رعايت شده است.

در بخش کتاب‌شناسی، عنوان هرکتاب با استناد به متن کتاب و یا مراجعه به منابع مرجع كتاب‌شناختي انتخاب شده است. مستند نام مولفان در قسمت سرشناسه، و برخي اعلام و اسامی مرتبط در قسمت شناسه افزوده بر اساس مستند مشاهیر نوشته شده است.

موضوع نسخه‌ها براساس سرعنوان‌های موضوعی کتابخانه ملی آمده است. هرکتاب تنها يك‌بار معرفی شده، و کتاب‌های مشابه به نخستین شماره همان کتاب در فهرست ارجاع داده شده است».

براي اين جلد از فهرست كتابخانه ملي، نمایه‌هاي شش‌گانه شامل: موضوع كتاب‌ها، سال‌شمار كتابت نسخه‌ها، نام پديدآورندگان، نام كاتبان، نام جاي‌ها، و نقش‌مهرها فراهم گرديده كه در مورد هر مدخل به يك يا چند شمارۀ نسخه ارجاع داده شده است.

و تصاویر برخی نسخه‌های ارزشمند پایان‌بخش این فهرست است.

چاپ نخست اين فهرست در 499 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و بهاي 25000 تومان در بهار سال جاري از سوي سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی منتشر شده و در نمايشگاه كتاب امسال براي نخستين بار ارائه شده است.

شايان ذكر است فهرست‌نويسي نسخ خطي فرآیندی است که به صورت نظام‌مند به گردآوری و استخراج اطلاعات کتاب‌شناسی، نسخه‌شناسی، و تحلیلی-موضوعی از يك کتاب خطی می‌پردازد. کارکرد فهرست‌نویسی کتاب‌هاي خطی، از جنبه خدمت به كاربران از دو بعد اهميت دارد. يكي ورود کتاب خطی به چرخه استفاده پژوهشي در حوزه‌هاي تخصصي، و نقش‌آفرینی آن در تولید دانش؛ و ديگر نقش و جايگاه هر نسخه در تدوين تاريخ علم، هنر و ادب.

منبع: بساتین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612