کد خبر:2659
پ
kafi-m

انتشار اشعار بازیافته کافی ظفر همدانی

نخستین دفتر از گوهرهای پارسی: اشعار بازیافته کافی ظفر همدانی (سراینده سده ۵-۶ق) توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی با همکاری انتشارات سفیر اردهال منتشر شد

میراث مکتوب – نخستین دفتر از گوهرهای پارسی: اشعار بازیافته کافی ظفر همدانی (سراینده سده ۵-۶ق) توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی با همکاری انتشارات سفیر اردهال منتشر شد.
اشعار بازیافته کافی ظفر همدانی (شاعر دوره سلجوقی) نخستین دفتر از گوهرهای پارسی است که بهروز ایمانی در تدوین، پژوهش و ویراست سروده‌های کهن پارسی گشوده و توسّط کتابخانه مجلس شورای اسلامی با همکاری انتشارات سفیر اردهال به چاپ رسیده است.
دیوان این شاعر در دست نیست و آنچه از او باقی مانده، اشعار پراکنده‌ای است که در تذکره‌ها و جنگها و … ثبت شده و در دفتر مذکور فراهم آمده است. این دفتر، افزون بر مقدّمه نسبتاً درازدامن درباه کافی ظفر همدانی، در بردارنده ۵ غزل، ۱۲ قصیده، ۴ قطعه، ۹ رباعی و شماری ابیات پراکنده است.
در مقدمه ریاست محترم کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، دکتر محمد رجبی، بر این اثر می‌خوانیم:
هر متنی که از مآثر علمی و فرهنگی کشورمان به زنجیرۀ تحقیق و تصحیح می­‌پیوندد و انتشار می­‌یابد، گویایِ منزلتِ متمایز ایرانیان در گستره دانش و اندیشه بشری، و پیوستگی سلسله حیات معنوی و فرهنگی آنها در ادوار تاریخ است. از این‌رو هرچه بیشتر، میراث مکتوب خود را عرضه کنیم، بهتر می­توانیم امروزِ خود را با گذشته شکوهمند و شکوفای خویش گره بزنیم و فردای بهتری را برای آیندگان‌مان ترسیم کنیم.
کتابخانه مجلس شورای اسلامی با دارا بودن گنجینه­‌ای گران و کلان از آثار و مآثر اسلامی و ایرانی، وظیفه خود می‌داند به قدر امکانات، به چاپ و نشر متون و اسناد بپردازد و آنها را در اختیار جامعه علمی و فرهنگی کشور قرار دهد. کافی ظفر، سراینده ۵-۶ق است و عبدالجلیل رازی، مولف النقض، او را در شمار شاعرانی نام‌ می‌برد که هرچند سنّی بوده، اما مناقب بسیار در دیوان او در مدح امام علی (ع) و آل او – علیهم‌السلام- مکتوب بوده است.
دیوان این سراینده توانا اکنون در دست نیست و آنچه در این دفتر فراهم آمده، سروده‌های پراکنده‌ای است که از او در سفاین و دفاین خطّی و آبشخورهای ادبی و تاریخی ثبت شده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612