کد خبر:39762
پ
۶۲۲۳۰۸۴۰

اعلام برنامه‌های علمی یادروز سعدی در اول اردیبهشت‌ماه

برنامه‌های علمی یادروز سعدی در اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳تشریح شد.

میراث مکتوب- کوروش کمالی سروستانی امروز، ۲۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با خبرنگاران در مورد برنامه‌های علمی یادروز سعدی در اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ گفت: علاوه بر برنامه‌های فرهنگی و هنری در بخش علمی استادان ارجمندی چون میرجلال‌الدین کزازی دربارۀ «سعدی و رزمنامه»، اصغر دادبه دربارۀ «نگاه شاعرانه سعدی به مسئله جبر و اختیار»،  ضیا موحد دربارۀ «سعدی، زبان و شخصیت» محمدنوید بازرگان دربارۀ «چراغ آدمیت در دریچه باد»، زرین‌التاج واردی دربارۀ «معرفت و محبت در نگاه سعدی و روزبهان»، محمدرضا خالصی دربارۀ «نگاه هستی‌شناختی سعدی به دوستی» و معین کاظمی‌فرد دربارۀ «ناظر معتبر در حکایت سعدی» سخن خواهند گفت.

وی ادامه داد: علاوه بر این دفتر دوازدهم سعدی‌شناسی که چهلمین دفتر سعدی‌شناسی از سال ۱۳۷۷ تاکنون است همزمان با یادروز سعدی منتشر می‌شود و چهارمین نمایشگاه «سماع قلم» که براساس آثار سعدی توسط هنرجویان استاد معین‌خواه خوشنویسی شده است با حضور استادان یدالله کابلی و محمد حیدری در تالار حافظ برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نخستین یادروز سعدی در اول اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۷ در شیراز در وصف این روز گفت: برگزاری نخستین یادروز سعدی روزی بود که به یمن خوبی‌ها و زیبایی‌های اندیشه سعدی چون شعر و نامش جهانگیر شد و همزمان با شیراز در برخی از شهرهای ایران و جهان دوستدارانش به جشن نشستند و از خوان حکمت و عشق و شورش خوشه‌ها چیدند.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی گفت: در اول اردیبهشت‌ماه جلالی که «برگ سرخ از غم افتاده لالی» در شیراز جنت‌ طراز سعدی‌پژوهان بر خوان سعدی می‌نشینند و هریک از ظن خویش یار او می‌شوند.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی افزود: سعدی یگانه‌ای است که سحر کلامش به غایت اعجاز دست می‌یازد و از آن‌روست که ذکر جمیلش در افوام عوام افتاده وصیت سخنش را که در بسیط زمین رفته، همچون شکر می‌خورند و رقعه منشآتش را چون کاغذ زر می‌برند. سعدی بزرگ پیوسته به انسان عشق می‌ورزد و همین عشق است که او را در جهان پرآوازه می‌سازد به‌گونه‌ای که بازتاب افق اندیشه‌اش، بنی‌آدم را اعضای یکدیگر می‌داند و همگان را در آفرینش ز یک گوهر و چنین است که جهان گیر می‌شود.

وی افزود: سعدی نیک‌گفتار و نیک‌پندار و ژرف‌بین است و با زبان، هنر، حکایات و تمثیل‌های خویش رهنمودی است بر عدالت و دادگر، حق‌پذیری و انسان‌مداری.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612