کد خبر:5199
پ
Mahdavi.m1

استاد مهدوی دامغانی یکی از استوانه‌های علم و حکمت ایران زمین در عصر حاضر است

مراسم بزرگداشت استاد احمد مهدوی دامغانی، نویسنده، پژوهشگر، و استاد زبان وادبیات عرب به همراه رونمایی از کتاب سایۀ سرو برگزار شد

میراث مکتوب- مراسم بزرگداشت استاد احمد مهدوی دامغانی، نویسنده، پژوهشگر، متخصص زبان وادبیات عرب و استاد ایرانی دانشگاه‌های هاروارد و پنسیلوانیای آمریکا روز پنج شنبه اول خرداد ۹۳ به همراه رونمایی از کتاب سایۀ سرو برگزار شد.
دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی نیز پیامی در بزرگداشت مقام علمی استاد مهدوی دامغانی فرستاد که متن آن در ادامه می آید:
استاد علامه احمد مهدوی دامغانی بی گمان یکی از استوانه های علم و حکمت ایران زمین در عصر حاضر است. پدر بزرگوار ایشان درشمار علمای بزرگ خراسان بود و طلاب قدیمی مشهدالرضا (ع) ازایشان ومقام علمی شان خاطره هایی معطر دارند. استاد احمد مهدوی دامغانی فرزند مرحوم آیت الله محمدکاظم مهدوی دامغانی در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی در بیت علم و فضیلت و تقوا در مشهد مقدس به دنیا آمد. او تحصیلات مقدماتی را در مشهد گذراند و از محضر پرفیض علمای برجسته آن سامان همچون آیت الله میرزامهدی غروی اصفهانی، آیت الله حاج شیخ محمدرضا خدایی دامغانی، شیخ محمدتقی نیشابوری و شیخ مجتبی قزوینی بهره مند شد. وی همزمان با پایان دوره سطح علوم حوزوی به دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی با کسب رتبه اول از رشته کارشناسی ادبیات فارسی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. او در تهران از درس استادانی همچون میرزامهدی آشتیانی، شیخ محمد آملی، علامه محمد قزوینی و جلال الدین همایی استفاده کرد وهمچنین اجازه روایت حدیث راازعلامه حائری سمنانی و آیت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی نجفی دریافت نمود.
دکتر احمد مهدوی دامغانی در سال ۱۳۵۳ بنا به دعوت دانشگاه مادرید به مدت یک سال جهت تدریس عرفان اسلامی به اسپانیا رفت و پس از بازگشت به ایران تا سال ۱۳۶۴ به تدریس در دوره های کارشناسی ارشد و دکترای زبان و ادبیات فارسی اشتغال داشت.
استاد احمد مهدوی دامغانی وابسته به یکی از خاندان های بزرگ معارف خراسان است که نسل اندر نسل، اهل ادب فارسی و عربی و از خطیبان و سخنوران نامی بوده اند. وی از سال ۱۳۶۶ مقیم آمریکا است و در دانشگاه های پنسیلوانیا و هاروارد آمریکا به تدریس ادبیات عرب، فقه و کلام اسلامی اهتمام دارد. از دکتر احمد مهدوی دامغانی آثار فراوانی به زبان های فارسی، عربی، فرانسوی وانگلیسی به رشته تحریر درآمده است. او ارادتی ویژه به پیامبر عظیم الشأن (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دارد، آنچنان که معتقد است مردم ساحت مقدس نبوی را نشناخته اند و هیچ کس را از اهل بیت عصمت و طهارت بی نیاز از حضرت ختمی مرتبت نمی داند ومعتقد است ائمه اطهار (ع) آنچه داشته اند از آن وجود نازنین و عزیز است و همه آن بزرگواران رودخانه هایی هستند که از دریاچه عظیمی سرازیر می شوند و اگر این دریاچه نبود، هیچ یک از این رودخانه های باعظمت وجود نداشتند. حسین بن علی (ع) در ظهر عاشورا همان دعایی را خواند که رسول الله (ص) در آغاز جنگ بدر خواند و دعای معروف به ابوحمزه ثمالی امام زین العابدین همان است که پیامبر در جنگ احزاب خوانده اند.
استاد مهدوی با حافظه شگفت انگیز و سرعت انتقال مفاهیمی که دارد، همتای یک دایره المعارف زنده و جوشان فرهنگ ایران است. او به گستره شعر سنتی فارسی اشراف دارد، رویدادهای بارز ایام دور را مانند وقایع امروز به یاد می آورد و در عرصه خاطرات فرهنگ نیز آثار ارزشمندی به قلم روان و خط خوش می نویسد و با حلاوت و شیوایی بیان دقایق و ظرایف گفت وگوها را با نکته سنجی و شیرینی توصیف می کند.
از دیگر ویژگی های استاد مهدوی دامغانی، شناخت دقیق او از مردم و فرهنگ نواحی ایران است؛ او درنهانخانه حافظه وسیعش گنجینه ای هم برای علم انساب دارد. قاطبه نامداران ایرانی را خوب می شناسد، به خصوص هر صاحب نامی را از وضیع ؛ شریف ؛ فقیر و غنی می تواند بی تأمل توصیف کند.
گرچه در این سال ها، حضور وی در غرب مایه برکات بسیار بوده است اما به نظر می رسد مجامع علمی ما در داخل باید خود را برای استفاده از محضر ایشان آماده کنند. بزرگداشت چنین شخصیتی بی شک قدردانی از علم است و حرمت نهادن به عالم، تکریم خداوند و پیامبر است، چنان که فرموده اند: «اکرموا العلماء فانهم ورثه الانبیاء فمن اکرمهم فقد اکرم الله و رسوله» از خداوند متعال برای آن استاد فرزانه، سلامتی و بهروزی و طول عمر مسألت می کنم.

در این مراسم که روز پنج شنبه اول خرداد ۱۳۹۳ در مؤسسه فرهنگی شهر کتاب در تهران برگزار شد، جمعی از اساتید و پژوهشگران کشور از جمله غلامعلی حداد عادل، سید کمال خرازی، مهدی محقق، محمدرضا شفیعی کدکنی، بهاءالدین خرمشاهی و سیدعلی موسوی گرمارودی و اکبر ایرانی حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612